به گزارش اکوایران، نشریه پولیتیکو به نقل از منابعی که حتی از گفتن نامشان هم خودداری کرده‌اند مدعی شد که چین و روسیه در حال رایزنی محرمانه با تهران برای تحویل مواد ویژه جهت سوخت موشک‌های بالیستیک به ایران هستند.

به ادعای این نشریه تهران همزمان رایزنی هایی را با مقام ها و نهادهای تحت کنترل دو دولت از جمله گفتگوهایی را با شرکت دولتی «اف کی پی» روس انجام داده تا بدین طریق و به ادعای این نشریه به مقادیری آمونیوم پرکلرات برای تامین انرژی موشک های خود دست یابد.

این نشریه در ادامه ادعای خود آورده که هنوز مقدار دقیق این ماده شیمیایی که قرار است در اختیار تهران قرار بگیرد مشخص نیست با این همه( به ادعای پولیتیکو) تخمین زده شده که این میزان برای ساخت هزاران موشک از جمله موشک های ذوالفقار که برد بالای 700 کیلومتر دارند، کافی است.

فعلا وزارتخانه هیچکدام از سه کشور ایران، چین و روسیه بدین ادعا پاسخی نداده اند.این ادعا در حالی رسانه ای شده که ایران، روسیه و چین در سال های اخیر به یکدیگر نزدیک شده اند تا جبهه ای واحد را در برابر ایالات متحده تعریف کنند.

گروهی از ناظران مدعی اند که در استراتژی امنیتی ایران موشک ها با سوخت جامد جایگاهی ویژه ای دارند از همین رو اگر این خبر ادعایی صحت داشته باشد، تامین چنین موادی برای تهران بسیار با اهمیت است.

با این هستند ناظرانی که از زاویه های متفاوت این ادعا را تبیین می کنند، به باور برخی از آنها چنین خبر( ادعایی) که رسانه ای شده نشان از نزدیکی و همکاری بیش از اندازه چین و روسیه و ایران دارد و از منظری گروهی دیگر چنین ادعایی را می توان در قاب بازی تازه غرب برای به چالش کشیدن همکاری و اتحاد این سه بازیگر تبیین کرد؛ سه بازیگری که هدف مشترکشان پایان دادن به نظم تحت رهبری ایالات متحده و تعریف نظم جدید است.