به گزارش اکوایران، روز دوشنبه، چین رزمایش سه‌روزه خود حول تایوان را پایان داد و گفت که قابلیت‌های نظامی مختلف خود را در شرایط واقعی با هم ترکیب و اجرا کرد که شامل زدن دقیق اهداف و محاصره این جزیره خودمختار بود.

به نوشته رویترز، پکن این رزمایش را در شنبه و که پس از بازگشت تسای اینگ‌وِی، رئیس‌جمهور تایوان از دیدار با کوین مک‌کارتی، رئیس کنگره آمریکا اعلام کرد. چین هیچ‌وقت احتمال توسل به قوه قهریه در تصاحب این جزیره دموکراتیک را رد نکرده است.

ارتش چین گفت که به رزمایش با موفقیت انجام شد و قابلیت‌های یگان‌های مختلف به صورت کامل در شرایط جنگی ارزیابی گردید. فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای گفت: نیروهای این جبهه در همه حال و هر زمان، آمادگی مبارزه و شکست تمام اقدامات جدایی‌طلبانه‌ی تایوان و مداخلات خارجی را خواهند داشت.

تلویزیون دولتی چین نیز در روز دوشنبه گفت که هواپیماهای این کشور از جمله بمب‌افکن با قابلیت حمل سلاح اتمی اچ ۶ که حامل مهمات واقعی بود به همراه ناوهای جنگی، مانور «محاصره چندجانبه و کامل» علیه این جزیره را شبیه‌سازی کردند. فرماندهی جبهه شرقی گفت که ناو هواپیمابر شنگدانگ نیز در این مانور شرکت کرده و جت‌های جنگنده نیز از عرشه آن به پرواز درآمدند.

تایوان از هفته گذشته ناو شنگدانگ را در اقیانوس آرام تحت نظر دارد. وزارت دفاع تایوان با انتشار نقشه‌ای از موقعیت ۲۴ ساعت گذشته فعالیت نیروی هوایی ارتش چین نشان داد که چهار جنگنده از ناو هواپیمابر مذکور در این عملیات آرام شرکت کردند. این وزارت گفت در اواسط روز دوشنبه گفت که ۵۹ پرنده نامی و ۱۱ ناو جنگی چین را در حوالی تایوان مشاهده کرده است.

وزارت دفاع ژاپن نیز در روز دوشنبه اعلام کرد که عملیات هوایی شنگدانگ در آب‌های نزدیک به جزیره اوکیناوای این کشور انجام گرفت. سخنگوی ارشد دولت توکیو گفت که این ژاپن تحرکات و مانورهای ارتش چین در حوالی تایوان را با دقت زیادی دنبال کرده و تحت نظر دارد. مدت‌ها است که این کشور در مورد فعالیت‌های چین جزایر جنوبی ژاپن که نزدیک تایوان است، ابراز نگرانی کرده است.

روز دوشنبه، اتحادیه اروپا نیز به شدت از بابت اقدام چین ابراز نگرانی کرد و گفت که وضعیت تایوان به هر دلیلی به مخاطره بیفتند؛ وگرنه عواقب بین‌المللی بزرگی در پی خواهد داشت.