به گزارش اکوایران، هیچ‌کس نمی‌داند که درگیری نظامی بعدی ایالات متحده چه خواهد بود و اینکه آیا آمریکا همان‌طور که در عراق و افغانستان عمل کرد، سرباز اعزام می‌کند یا آن‌طور که برای اوکراین انجام داد، کمک و نیروی متخصص می‌فرستد.

با این حال چین همچنان بزرگ‌ترین نگرانی آمریکا است. مقامات نظامی ایالات متحده می‌گویند که پکن تا سال ۲۰۲۷ برای حمله به جزیره خودگردان تایوان آماده می‌شود و ایالات متحده همچنان متحد اصلی دموکراسی این جزیره و تأمین‌کننده تسلیحات دفاعی آن است.

به نوشته آسوشیتدپرس، گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (سی‌اس‌آی‌اس) نشان داد با اینکه تفاوت‌هایی کلیدی در جغرافیا و تعهد ایالات متحده برای دفاع از تایوان وجود دارد، شباهت‌های واضحی بین حمله روسیه و حمله احتمالی چین به تایوان دیده می‌شود.

این نگاهی است به درس‌های جنگ اوکراین و اینکه چگونه می‌توان آن‌ها را در جنگ تایوان به کار برد.

مدل تکرارناپذیر

بلافاصله پس از ورود نیروهای روس به اوکراین، ایالات متحده و متحدانش شروع به ارسال مقادیر زیادی تسلیحات توسط کشورهای همسایه اوکراین کردند.

در ده‌ها سناریوی جنگی انجام شده توسط سی‌اس‌آی‌اس، مشخص شد که تایوان باید از قبل جنگ کاملاً مسلح شود.

سی‌اس‌آی‌اس دریافت که مدل اوکراین را نمی‌توان در تایوان تکرار کرد؛ زیرا چین می‌تواند این جزیره را برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها محاصره کند. تایوان باید جنگ را با هر چیزی که نیاز است آغاز کند.

کثلین هیکس - معاون وزیر دفاع آمریکا - گفت که رویکرد ما برای اوکراین، یک استراتژی «آغاز سرد» برای جلوگیری از جنگ اتمی بود؛ اما آنچه که برای اوکراین در نظر داریم تفاوت دارد.

هیکس به آسوشیتدپرس گفت که عملیات آبی‌خاکی سخت‌ترین عملیات نظامی است و تأمین مجدد تجهیزات نیز دشوار خواهد بود؛ بویژه اگر چین دسترسی به اقیانوس را ببندد.

مشکل ذخایر

پنتاگون نمی‌تواند تجهیزاتی را که ندارد، از قبل برای تایوان تأمین کند. اوکراین فشار زیادی بر ذخایر دفاعی آمریکا و اروپا وارد کرده و نشان می‌دهد که هیچ‌کس برای یک درگیری متعارف بزرگ آماده نبود.

مارک کنسیان - مشاور ارشد برنامه امنیت بین‌المللی سی‌اس‌آی‌اس و نویسنده گزارش تایوان - گفت: در مورد برخی از اقلام، هم از لحاظ موجودی و هم از نظر ظرفیت تولید دارای ضعف هستیم. در مورد، به ویژه مهمات توپخانه ممکن است بحران برسیم.

اوکراین برای دفاع از خود روزانه ۷ هزار گلوله شلیک کرده و هر دو هفته یک بار، به محموله جدید مهمات آمریکا نیاز دارد.

از زمان حمله روسیه، ایالات متحده میلیون‌ها گلوله مهمات از جمله سلاح‌های سبک و توپخانه، ۸ هزار ۵۰۰ سامانه ضد زرهی جَوِلین، ۱ هزار و ۶۰۰ سامانه ضدهوایی استینگر و ۱۰۰ هزار گلوله مهمات تانک ۱۲۵ میلی‌متری را به اوکراین تحویل داده است.

یکی از بزرگ‌ترین فشارها بر انبار مهمات، برای هویتزر ۱۵۵ میلی‌متری بوده است. به گفته پنتاگون، آمریکا ۱۶۰ هویتزر با بیش از یک میلیون مهمات آن را به اوکراین ارسال کرده که ۳ هزارتای آن مصرف می‌شود.

داگ بوش - دستیار تحقیقات و پشتیبانی ارتش آمریکا - گفت که جنگ اوکراین با جنگ احتمالی چین متفاوت خواهد بود. کارزار آمریکا علیه چین نیروی هوایی و دریایی بیشتری طلبیده و بخشی از فشار سیستم‌ها و مهمات در زمین را کم می‌کند؛ اما متحدان همچنان باید با تسلیحات زمینی و مهمات آن حمایت شوند.

بازسازیِ زمان‌بر

استراتژی دفاعی پنتاگون می‌گوید که آمریکا باید مشغول یک جنگ بوده و در عین حال از جنگ دیگری جلوگیری کند. اما وضعیت زنجیره تأمین ارتش، منعکس‌کننده این استراتژی نبوده است.

هیکس گفت که افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین، حمایت ایالات متحده از تایوان را کاهش نداده است، اما بسیاری وعده‌های نظامی داده شده به تایوان، با مشکلاتی مواجه است که در اوکراین شاهدش هستیم.

هیکس گفت که آمریکا برای حل این مشکل، قصد دارد به جای تنظیم قراردادهای جدید، تسلیحات را از انبارهای خود تأمین کند.

با همکاری کنگره، ارتش قصد دارد تا اختیار عقد قراردادهای چندساله را برای سرمایه‌گذاری جهت رفع نیازهای بلندمدت، کسب کند. به ویژه برای چهار سیستم مهم موشک‌های جولین، سامانه هیمارس، سیستم راکت‌انداز چندگانه هدایت‌شونده و مهمات ۱۵۵ میلی‌متری.

اما این‌ها زمان‌بر است. سی‌اس‌آی‌اس گزارش داد که تکمیل ذخایر ۱۵۵ میلی‌متری، جولین و استینگر ممکن است حداقل ۵ سال طول بکشد.

فضا، خط مقدم جدید

جنگ اوکراین با استفاده از تانک‌ها و توپخانه، اغلب شبیه جنگ‌های قرن بیستم است؛ اما درس‌های ارزشمندی برای اهمیت فناوری فضایی در اطلاعات، ارتباطات و تبلیغات، می‌آموزد.

قبل از جنگ، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد که نیروهای روسی در امتداد مرز جمع شده‌اند که با ادعای روسیه مبنی بر برگزاری یک رزمایش نظامی در تضاد بود. هنگامی که سربازان روس از مرز عبور کردند، غیرنظامیان اوکراینی با استفاده از تلفن‌های هوشمند خود، تصاویر و فیلم‌هایی برای افشای مواضع نظامی دشمن، اعتراف‌گیری از نیروهای اسیرشده روس و اعلام شکست و کشته‌شدن سربازان پوتین، به اشتراک می‌گذاشتند.

زمانی که برج‌های تلفن همراه و برقی اوکراین آسیب دیدند، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس با ارسال صدها مودم استارلینک خود به کیف کمک کرد تا ارتباط اوکراین قطع نشود.

کارشناسان فضایی ایالات متحده نیز بر اساس موفقیت‌های استارلینک، به دنبال گسترش ارتباطات ماهواره‌ای هستند.

استارلینک هزاران ماهواره دارد که در یک حلقه و در ارتفاع کم به دور زمین می‌چرخند. در یک درگیری احتمالی، اگر ماهواره‌ای مورد اصابت قرار گیرد، ماهواره پشتی آن به سرعت در جای آن قرار می‌گیرد.

جان پلاب، دستیار وزیر دفاع در امور سیاست فضایی به آسوشیتدپرس گفت که این نوع ارتباطات ماهواره‌ای گسترش‌یافته راه آینده بوده و این چیزی است که باید آن را به کار گرفته و با آن هماهنگ شویم.

جنگ سایبری

در حالی که باید از ماهواره‌ها و سیگنال‌های آنها محافظت شود، ایستگاه‌های زمینی پردازش و انتشار اطلاعات نیز آسیب‌پذیرند. هم‌زمان با شروع جنگ، یک حمله نرم‌افزاری به شبکه ارتباطی ماهواره‌ای اوکراین، ده‌ها هزار مودم را از کار انداخت. در حالی که مسئول این حمله مشخص نشد، اما اوکراینی‌ها هکرهای روسی را مقصر می‌دانند.

چین نیز احتمالاً از جنگ سایبری برای جلوگیری از ارسال پیام‌هایی که نشان‌دهنده مقاومت تایوان است، استفاده خواهد کرد.

ژنرال چنس سالتزمن، رئیس عملیات فضایی گفت: اگر به حفاظت سایبری از شبکه‌های زمینی توجه نکنیم، شبکه‌ها آسیب‌پذیر شده و ماهواره‌ها نمی‌توانند سیگنال‌های خود را پخش کنند.