به گزارش اکوایران، «انتشار بخشی از گزارش تلاش ترامپ برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوی»، «ادعای متقابل چین پیرامون بالون‌های جاسوسی»، «کشف حس‌گرهای الکترونیکی بالون‌های چینی»، «هشدار برای ترک خاک روسیه»، «اعتراض ده‌ها هزار نفره علیه نتانیاهو» و «ورود رییسی به پکن» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

انتشار بخشی از گزارش تلاش ترامپ برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوی

یک قاضی در ایالت جورجیای آمریکا دستور انتشار بخشی از گزارشی را صادر کرده است که جزئیات تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را شرح می‌دهد. یافته‌های این گزارش به طور بالقوه می‌تواند مبنایی باشد برای پیگرد قانونی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و متحدانش.

سه قسمت از این گزارش روز پنجشنبه منتشر خواهد شد، از جمله بخشی که در مورد نگرانی از اینکه برخی شاهدان ممکن است تحت سوگند دروغ گفته باشند، بحث می کند. فانی ویلیس، یک دادستان در جورجیا تصمیم خواهد گرفت که آیا اتهامات جنایی علیه ترامپ و متحدانش وارد کند یا نه. او تحقیقات خود را پس از آن آغاز کرد که ترامپ از مسئول انتخاباتی جورجیا خواسته بود آرای کافی برای اعلام برنده شدن او در این ایالت بیابد.

 کشف حس‌گرهای الکترونیکی بالون‌های چینی

ارتش ایالات متحده اعلام کرد که از بالون جاسوسی مظنون چینی که توسط یک جت جنگنده آمریکایی در سواحل کارولینای جنوبی در 4 فوریه سرنگون شده بود، تجهیزات الکترونیکی حیاتی، از جمله حسگرهای کلیدی که احتمالاً برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شوند، بازیابی کرده است. فرماندهی شمالی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: خدمه توانسته‌اند بقایای قابل توجهی را از سایت بازیابی کنند، از جمله تمام سنسورهای اولویت دار و قطعات الکترونیکی شناسایی شده و همچنین بخش‌های بزرگی از سازه.

بالون چینی که پکن جاسوسی بودن آن را انکار می کند، یک هفته بر فراز ایالات متحده و کانادا پرواز کرد تا اینکه رئیس جمهور جو بایدن دستور سرنگونی آن را صادر کرد. این موضوع روابط بین واشنگتن و پکن را تیره کرد و باعث شد دیپلمات ارشد آمریکا سفر به چین را به تعویق بیندازد. این امر همچنین منجر به جست و جوی ارتش ایالات متحده در آسمان برای یافتن اشیایی که توسط رادار ضبط نشده بودند، شد که در نهایت به سه شلیک بی سابقه در سه روز بین جمعه و یکشنبه انجامید. در همین حال وزیر دفاع آمریکا گفته از سه پرنده‌ای که به دست نیروی هوایی آمریکا سرنگون شده‌اند هیچ اثر یا زباله‌ای نیافته است.

پکن: سال گذشته آمریکا ده بار اشیای پرنده به چین فرستاده

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین آمریکا را متهم کرد که در سال گذشته میلادی بیش از ده بار بالن در ارتفاع بالا بر فراز چین به پرواز درآورده است. به گفته او این پروازها بدون اجازه دولت چین انجام شده است. ونبین تصریح کرد که آمریکا بهتر است از «متهم کردن دیگران خودداری کرده و در پی درگیری و تنش نباشد».

این بیانیه پس از آن منتشر شد که آمریکا، پکن را متهم کرد که ناوگانی از بالن‌های نظارتی را در سراسر جهان اداره می‌کند. آمریکا به پرواز درآوردن هرگونه بالن نظارتی بر فراز چین را تکذیب کرده است.

هشدار برای ترک خاک روسیه

سفارت آمریکا در مسکو در اطلاعیه‌ای به شهروندان آمریکایی که در روسیه اقامت دارند یا در حال سفر به این کشور هستند، هشدار داد به دلیل «خطر بازداشت‌های غیرقانونی» فوراً خاک این کشور را ترک کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این خبر گفت: «این چیز تازه‌ای نیست و وزارت امور خارجه آمریکا در دوره‌های گذشته نیز بار‌ها به شهروندان خود هشدار داده است.»

اعتراض ده‌ها هزار نفره علیه نتانیاهو 

در ادامه اعتراض اسرائیلی‌ها به قانون اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو، مخالفان کابینه او در مقابل کنست، پارلمان اسرائیل، گردهم آمدند.

بعد ازظهر دوشنبه، ده‌ها هزار نفر اسرائیلی در مقابل کنست، گرد آمدند و یکی دیگر از تظاهرات‌های بزرگ خود را علیه اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو آغاز کردند.

اتحادیه‌های کارگری اسرائیل نیز می‌گویند که روز دوشنبه بیش از یک میلیون نفر در اعتراض به این اصلاحات، اعتصاب کردند.

رییسی در پکن

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه او بامداد سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه وارد فرودگاه پکن شدند و وزیر فرهنگ و گردشگری چین از آنها استقبال کرد. این نخستین سفر رئیس دولت جمهوری اسلامی به چین پس از ۲۰ سال است.