به گزارش اکوایران، یک جت جنگنده اف ۲۲ آمریکایی یک شیء ناشناس استوانه‌ای را بر فراز کانادا ساقط کرد. این دومین مورد از این دست در چند روز اخیر است. وضعیت آمریکای شمالی پس از ماجرای یک‌هفته‌ای بالون جاسوسی چینی نیز که توجه جهان را به خود جلب کرد، متشنج به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، ارتش ایالات متحده جت‌های جنگنده‌ای را در مونتانا برای بررسی یک ناهنجاری راداری که باعث بسته‌شدن مختصر حریم هوایی فدرال شد، به کار گرفت.

رویترز خبر داد که فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اشیا پرنده، شباهتی به هیچ‌کدام از سیگنال‌های راداری موجود ندارند. اولین‌بار، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از اسقاط شیء پرنده بر فراز منطقه شمالی یوکان خبر داد و گفت که نیروهای کانادایی لاشه شی پرنده را بازیابی و بررسی خواهند کرد. 

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا از گمانه‌زنی در مورد منشأ این شیء استوانه‌ای خودداری کرد. وی آن را بالون نامید اما گفت که کوچک‌تر از بالون چینی اسقاط‌شده هفته پیش در سواحل کارولینای جنوبی است. اگرچه ظاهری مشابه دارد. او افزود که شی مذکور در ارتفاع ۱۲ هزار و ۲۰۰ متری، تهدیدی برای ترافیک هوایی غیرنظامی بوده که در ساعت ۳:۴۱ به وقت شرقی ساقط شد. آناند در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: دلیلی برای نگرانی مردم از برخورد این شیء در خاک کانادا وجود ندارد.

پنتاگون گفت که فرماندهی هوافضای آمریکای شمالی (نورَد) این شی را در روز جمعه بر فراز آلاسکا شناسایی کرد. جت‌های آمریکایی از پایگاه آلاسکا، شیء را هنگام عبور به حریم هوایی کانادا، جایی که جت‌های کانادایی نیز به عملیات پیوستند، زیر نظر گرفتند.

سرتیپ پتریک رایدر، سخنگو پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: پس از هماهنگی مقامات ایالات متحده و کانادا، یک فروند اف ۲۲ آمریکایی با استفاده از موشک اِیم ۹ اکس این شی را در خاک کانادا ساقط کرد. به گفته پنتاگون، جو بایدن پس از تماس با ترودو، به ارتش ایالات متحده اجازه داد تا با کانادا برای سرنگونی این جسم پرنده همکاری کند. کاخ سفید گفت که بایدن و ترودو توافق کردند که به هماهنگی نزدیک برای دفاع از حریم هوایی خود ادامه دهند. در این بیانیه آمده است: آن‌ها در مورد اهمیت بازیابی این جسم، به منظور تعیین جزئیات بیشتر در مورد هدف یا منشأ آن، گفتگو کردند.

یک روز قبل نیز بایدن دستور داد که یک شیء پرنده ناشناس دیگر را در نزدیکی منطقه دِدهُرس آلاسکا ساقط کنند. روز شنبه، ارتش ایالات متحده از توضیح در مورد بازیابی لاشه جسم پرنده در دریای یخ‌زده آلاسکا خودداری کرد.

روز جمعه نیز پنتاگون تنها جزئیات کمی ارائه داد. از جمله اینکه این شی به اندازه یک خودروی کوچک بوده و در ارتفاع ۱۲ هزار و ۲۰۰ متری پرواز می‌کرد. همچنین قادر به مانور نبود و به نظر می‌رسید که بدون سرنشین باشد. از زمان رویت این پرنده در روز پنج‌شنبه، مقامات ایالات متحده در تلاش برای کسب اطلاعات در مورد آن هستند.

روز شنبه فرماندهی شمالی گفت: در حال حاضر جزئیات بیشتری در مورد این شی، از جمله قابلیت‌ها، مأموریت یا منشأ آن نمی‌دانیم. همچنین اشاره شد که شرایط آب و هوایی قطب شمال، از جمله باد سرد، برف، و نور محدود روز می‌تواند جستجو را با محدودیت مواجه کند.

در ۴ فوریه نیز یک جت اف ۲۲ آمریکایی یک بالون جاسوسی چینی را پس از یک هفته پرواز در سراسر ایالات متحده و بخش‌هایی از کانادا، در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد. به گفته چین، این یک بالون تحقیقاتی غیرنظامی بود.

برخی از قانون‌گذاران آمریکایی از بایدن انتقاد کردند که چرا بالون را زودتر ساقط نکرد. به توصیه ارتش ایالات متحده، برای اجتناب از صدمات احتمالی ناشی از سقوط قطعات آن، منتظر ماندند تا به اقیانوس برسد.

از زمان سرنگونی بالون جاسوسی چینی از ۶۰ متری، آمریکایی‌ها در حال جست‌وجوی اقیانوس برای بازیابی لاشه و تجهیزات الکترونیکی آن هستند. پنتاگون گفته است که مقدار قابل توجهی از بقایای بالون تا کنون بازیابی یا شناسایی شده است؛ بنابراین مقامات آمریکا ممکن است به زودی اطلاعات بیشتری در مورد هرگونه قابلیت جاسوسی چین به دست آورند. فرماندهی شمالی گفت که در ۱۰ فوریه، مجوز جستجو و استفاده از ماشین بدون سرنشین زیرآبی برای بازیابی لاشه بالون از کف دریا، صادر شده است.