به گزارش اکوایران، ایالات متحده اعلام کرد بالون چینی که هفته گذشته در ارتفاع بالا از ایالات متحده عبور کرد، تنها بخشی از یک برنامه جاسوسی طولانی‌مدت پکن بود که چنین دستگاه‌هایی را در سراسر جهان مستقر کند. کارزار جاسوسی چین که به طور فزاینده‌ای تهاجمی‌تر می‌شود، توجه مقامات را به خود جلب کرده است.

به نوشته بلومبرگ، سخنگوی پنتاگون گفت که جاسوسی چین چندین سال در جریان بوده و تنها چهار بالون را به ایالات متحده فرستاده است. آنتونی بلینکن - وزیر امور خارجه آمریکا - در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده ده‌ها کشور را در مورد گستردگی این عملیات آگاه کرده است.

بلینکن در نشستی در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: ایالات متحده، تنها هدف این برنامه گسترده نبوده و این برنامه‌ای است که حاکمیت کشورها در پنج قاره را نقض کرده است.

وی افزوده که ایالات متحده در روزهای آینده اطلاعات بیشتری در مورد این بالون افشا خواهد کرد؛ زیرا قطعات لاشه این بالون که در ساحل کارولینای جنوبی سقوط کرد، به‌زودی جمع‌آوری خواهد شد.

چین اتهامات جاسوسی را رد کرده و مدعی شده که این دستگاه یک بالون هواشناسی سرگردان بود.

استولتنبرگ در پاسخ به سؤالی گفت: الگویی از رفتار چین را می‌بینیم که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در قابلیت‌های جدید نظامی، از جمله انواع مختلف جاسوسی داشته است. این جاسوسی‌ها بیشتر در اروپا رخ می‌دهد.

این اظهارات به تلاش‌ها برای مشخص‌کردن جزئیات این حادثه و اطمینان‌دادن به سایر کشورها اشاره دارد. همچنین حاکی از ضروری بودن موضع سخت دولت بایدن است که باعث درگیری لفظی دو قدرت بزرگ جهان شده است.

وزیر امور خارجه ایالات متحده سفر این هفته خود به پکن را به تعویق انداخت و گفت که این سفر پیام نامناسبی در مورد اقدامات اخیر چین خواهد داشت. در عین حال، بلینکن گفت که دولت می‌خواهد به سایر کشورها اطمینان دهد که رقابت با چین را مسئولانه مدیریت خواهد کرد.

جو بایدن - رئیس‌جمهور ایالات متحده - نیز ترس بدتر شدن روابط با چین را کم‌اهمیت جلوه داد.

او در پاسخ به سؤال گزارشگری در مورد صدمه‌دیدن روابط دو کشور گفت: نه، نه.

بایدن تأکید کرد: آیا ساقط کردن بالونی که از آمریکا جاسوسی می‌کند، روابط را بدتر می‌کند؟ ببینید، من کاملاً به شی جین‌ پینگ توضیح دادم که ما به طور کامل با چین رقابت خواهیم کرد، اما به دنبال درگیری نیستیم.

این داستان هنوز ادامه دارد. تلاش‌های ایالات متحده برای بازیابی لاشه بالون در کارولینای جنوبی در جریان است. بسته به پیچیدگی تجهیزات نظارتی که توسط ایالات متحده جمع‌آوری شود، تنش‌ها ممکن است دوباره افزایش یابد.

بلینکن افزود: ما ساعت به ساعت اطلاعات بیشتری به دست می‌آوریم. همان‌طور که به کار برای بازیابی بالون ادامه دارد، همچنان مشغول بررسی آن چیزی هستیم از عبور بالن بر فراز آمریکا دیدیم.

بلینکن در پاسخ به این سؤال که آیا شی جین‌پینگ، از ارسال و مسیر بالون مطلع بود یا خیر، گفت که این موضوع اهمیتی ندارد. در هر صورت مسئولیت آن با چین است. مهم نیست که در چه سطحی و چه افرادی از این موضوع مطلع بودند.

روز چهارشنبه، سرتیپ پت رایدر، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت که آزادگذاشتن بالون برای عبور کامل از آسمان آمریکا، به آژانس‌های اطلاعاتی فرصتی منحصربه‌فرد داد تا برنامه چین و تهدیدات ناشی از فعالیت‌های جاسوسی مشابه آن در آینده را بررسی کرده و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنند.

رایدر گفت: مطمئنیم که آنچه در این قضیه آموختیم به ما امکان می‌دهد تا بتوانیم بر این دست فعالیت‌ها نظارت داشته و مراقب باشیم.

پیش از این، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از دولت به دلیل شلیک‌نکردن بالون انتقاد کرده بودند و مقامات بارها در میان هیاهوها به دنبال توضیح عملکرد خود بوده‌اند.

ایالات متحده بالون را قبل از ورود به حریم هوایی ایالات متحده مشاهده کرد، اما تشخیص داد که این بالون یک تهدید فیزیکی نیست. این دستگاه از روی سایت‌های حساسی از جمله سیلوهای موشک‌های اتمی در مونتانا عبور کرد. مقامات نیز بدون اشاره به جزئیات گفتند که هرگونه خطر اطلاعاتی را خنثی کردند.

روز سه‌شنبه، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا به خبرنگاران گفت: فهمیدن اینکه چرا آنها این کار را کردند، بسیار دشوار است؛ چراکه چین می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد ایالات متحده را از ماهواره‌های خود به دست آورد.

رید گفت که آمریکا احتمالاً بیشتر از چینی‌ها از این عملیات، اطلاعات کسب خواهد کرد؛ بنابراین این یک اتفاق نامیمون برای چین است.