به گزارش اکوایران، به گفته دفتر صنعت و امنیت فدرال، در پی پرواز اجسام و بالون‌های مشکوک در آسمان آمریکا، اقدامات مالی علیه نهادهای چینی از امنیت ملی آمریکا محافظت خواهد کرد.

به نوشته فاکس‌بیزنس، ایالات متحده شش نهاد چینی مرتبط با برنامه‌های هوافضای این کشور را در لیست سیاه قرار داد. این اقدامات تلافی‌جویی در مورد بالون جاسوسی چینی است که پیش از ساقط شدن، بر فراز ۶ ایالت پرواز کرد.

این شش نهاد عبارت‌اند از شرکت فناوری هوافضای پکن نانجیانگ، چهل و هشتمین مؤسسه تحقیقاتی شرکت فناوری گروه الکترونیک چین، شرکت فناوری سنجش از دور دانگوان لینگ‌کونگ، شرکت گروه علم و فناوری هوانوردی ایگِلزمِن، شرکت فناوری هوانوردی گوانگژو تیان‌های‌شیانگ و شرکت گروه علم و فناوری هوانوردی شانشی ایگلزمن.

محدودیت‌های اقتصادی دستیابی به فناوری‌های ایالات متحده را برای این پنج شرکت و یک مؤسسه تحقیقاتی دشوارتر می‌کند. دفتر صنعت و امنیت فدرال در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که این شش نهاد به دلیل مشارکت در نوسازی ارتش جمهوری خلق چین، به ویژه برنامه‌های مربوط به هوافضا، از جمله کشتی‌های هوایی، بالون‌ها و مواد و اجزای مرتبط که توسط ارتش آزادی‌بخش خلق برای جاسوسی استفاده می‌شوند، در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

در ادامه تأیید کرد که این تصمیم از امنیت ملی آمریکا محافظت کرده و پیام روشنی به شرکت‌ها، دولت‌ها و سهام‌داران جهانی ارسال می‌کند که شش نهاد مذکور، در لیست تهدیدهای امنیتی آمریکا قرار دارند.

آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی در امور صنعت و امنیت در بیانیه‌ای اعلام کرد: استفاده چین از بالون در ارتفاع بالا، حاکمیت ما را نقض کرده و امنیت ملی ایالات متحده را تهدید می‌کند. اقدام امروز نشان داد نهادهایی که به دنبال آسیب‌رساندن به امنیت ملی و حاکمیت آمریکا هستند، از دسترسی به فناوری‌های آمریکایی محروم خواهند شد.

احتمالاً این اقدام پس از سرنگونی بالون در آخر هفته گذشته، تنش‌ها بین ایالات متحده و چین را افزایش خواهد داد. با اینکه به گفته ایالات متحده این بالون برای جاسوسی و جمع‌آوری سیگنال‌های اطلاعاتی مجهز شده بود، چین ادعا می‌کند که این یک هواگرد هواشناسی غیرنظامی بوده که از مسیر خود خارج شده بود.