به گزارش اکوایران، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره بیانیه رئیس‌جمهور اسبق کشور، به اظهارات اخیر سیدمحمد خاتمی درباره رد صلاحیت اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد و گفت: از زمان پیروزی انقلاب، جریان‌های مختلف سیاسی روی کار آمدند و انتخابات (مجلس) هم سال آینده برگزار می‌شود؛ لذا باید پیش برویم و ببینیم اصلاح قانون انتخابات به کجا می‌رسد.

رئیس دولت اصلاحات حدود یک هفته قبل با انتشار بیانیه‌ای راهکارهایی را از دیدگاه خود برای عبور از بحران ارائه داد و در بخشی از آن به ضرورت برگزاری انتخابات آزاد اشاره کرد و در یکی از راهکارهای پانزده‌گانه خود نوشت: «اصلاح شورای نگهبان با فراهم آوردن امکان حضور فقیهان روشن‌بین، زمان‌شناس و جهان‌شناس و مومن به جمهوریت نظام و غیر وابسته (یا غیر متأثر) از جریانات خاص و نیز امکان حضور حقوقدانانی با همین خصوصیات که خوشبختانه در حوزه و دانشگاه و جامعه از این گونه افراد فراوانند و به همان دلایل (ناموجهی!) که شورای نگهبان صلاحیت افراد را رد می‌کند، امکان حضور در این نهاد مهم را ندارند؛ و بالاخره حذف (لغو) وظیفه (و اختیار) خودخوانده شورای نگهبان که مبنی بر قیمومیت بر مردم و رأی آنان که عمدتاً این امر در نظارت استصوابی ظهور و بروز پیدا می‌کند.»

هادی طحان نظیف - سخنگوی شورای نگهبان - در بخش دیگری از صحبت‌های خود، درباره طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی گفت: این طرح با اصلاحاتی در جلسه ۱۸ بهمن به تصویب مجلس رسید و در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

مولدسازی، تأیید رهبری را دارد و به شورای نگهبان ارتباط ندارد

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظر شورای نگهبان درمورد مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت هم گفت: این مصوبه سران قوا است که به تایید رهبری رسیده و از جهت قانون اساسی مبنای قانونی دارد و فرایند قانونی را طی کرده است. به دلیل اینکه ارتباطی به شورای نگهبان ندارد، لذا شورا نسبت به جزئیاتش، فارغ از اظهارنظر است.

زمان انتخابات مجلس تغییر می‌کند؟

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس هم گفت: هنوز چیزی مصوب نشده است و اگر مواردی که در اصلاحیه پیش‌بینی‌شده تصویب شود، ساز و کارها دچار تغییراتی می‌شود و زمان انتخابات با تغییراتی مواجه می‌شود و دستگاه‌ها باید تمهیداتی داشته باشند. اگر مقدمات آن فراهم شود این قانون باید اوایل سال آینده به نتیجه برسد که امکان اجرایی آن برای انتخابات اسفند سال بعد باشد.

از سال آینده بودجه دو مرحله‌ای بررسی می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ساختار بودجه و ضرورت اصلاح ساختار آن گفت: ما هنوز وارد بودجه ۱۴۰۲ نشدیم اما عدم رعایت سقف بودجه یا عدم درج همه درآمدها، ناترازی بودجه، عدم پایبندی به سهم صندوق توسعه ملی و غیر واقعی بودن درآمدها از جمله موارد مهم در بودجه است که باید رعایت شود و در صورت عدم رعایت این نکات با توجه به اینکه بودجه مبنای سیاست‌گذاری است و اگر رقم کلان بودجه دقیق نباشد، سیاست‌گذاری ما دقیق نخواهد بود، کار دچار اختلال می‌شود.

وی گفت: کار کارشناسی درمورد لایحه بودجه را باید دولت و مجلس در زمان بودجه‌ریزی انجام دهند و ما هم در شورای نگهبان در چارچوب اصول قانون اساسی اگر موضوعی باشد نسبت به آن اعلام موضع می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: با قانون جدید از سال آینده بودجه کشور به صورت دو مرحله‌ای بررسی می‌شود.

وی درباره اینکه آیا امکان دارد کسی در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شود ولی در مجلس تایید صلاحیت شود، گفت: بله، شرایط کاندیداها در انتخابات مختلف فرق دارد و در ریاست جمهوری رجل سیاسی و مذهبی را داریم ولی در مجلس نداریم؛ لذا  برخی شرایط عمومی و برخی اختصاصی است و شورای نگهبان در هر دوره صلاحیت افراد را بررسی می‌کند.

مصوبه‌ای درمورد طرح صیانت دریافت نکرده‌ایم

بر اساس گزارش ایسنا، طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تعیین تکلیف طرح صیانت از فضای مجازی و اینکه برخی از نمایندگان مدعی شدند آن را به شورای نگهبان ارسال کرده‌اند اما سخنگوی هیات رئیسه مجلس آن را تکذیب کرده است، گفت: در بحث اول، پاسخ آن از مجلس داده شد اما ما در شورای نگهبان تاکنون هیچ مصوبه‌ای درخصوص طرح صیانت دریافت نکردیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طبیعتاً هر مصوبه‌ای که بخواهد از سوی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شود، ترتیبات مشخصی دارد که روند آن در آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است و بر اساس همان عمل خواهد شد.