به گزارش اکوایران، در واکنش به حمله مسلحانه امروز به سفارت آذربایجان در تهران، مقامات باکو نسبت به این مسئله به تندی واکنش نشان دادند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در حساب توئیتری خود نوشت: «من قاطعانه اقدام تروریستی انجام شده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنم».

وزارت امور خارجه آذربایجان هم با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که یک «کارزار ضدآذربایجانی» در ایران در این حمله نقش داشته است. وزارت خارجه آذربایجان هم‌چنین در این بیانیه‌ای ایران را به نادیده گرفتن طولانی‌مدت درخواست‌های باکو برای تقویت امنیت سفارت خود در تهران متهم کرد. در این بیانیه ادعا شده: «متأسفانه آخرین اقدام تروریستی خونین عواقب جدی عدم توجه لازم به درخواست‌های همیشگی ما در این زمینه را نشان می‌دهد». در همین شرایط، سفیر ایران در باکو هم توسط وزارت خارجه آذربایجان احضار شده است.

آیخان حاجی زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه آذربایجان هم از احتمال تخلیه سفارت این کشور در تهران طی آینده نزدیک خبر داده است. او هم‌چنین مدعی شده کمپن ضد آذربایجانی در مطبوعات و دفاتر ایران در ماه های اخیر باعث این حادثه بوده است.  او گفته اقدامات تحریک آمیز، مقالات و کمپین هایی که علیه آذربایجان در مطبوعات ایران شکل گرفته، تأثیر بسیار منفی بر روابط جمهوری آذربایجان و ایران گذاشته و طرف ایرانی باید اقداماتی را برای مقابله با کارزار علیه آذربایجان در ایران انجام دهد.

در ادامه واکنش‌ها تنش‌آفرین مقامات این کشور،  ضیافت عسکروف نایب رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان  همدر مورد حمله تروریستی به سفارت آذربایجان در تهران ادعا کرده این اقدام تروریستی ایران علیه آذربایجان است. این یک‌ عمل تروریستی در سطح دولتی است.

به نوشته رویترز، آذربایجان، به عنوان یک جمهوری مسلمان سکولار شوروی سابق که با ایران هم مرز است، روابط دوستانه‌ای با ایالات متحده و اسرائیل دارد و در سال‌های اخیر روابط دیپلماتیک پرتنشی با جمهوری اسلامی داشته است. با این حال هیچ نشانه‌ای دال بر  انگیزه سیاسی از سوی مقامات ایرانی برای  این حمله وجود ندارد.

با این همه روابط ایران با آذربایجان در مقاطعی متشنج بوده است. آذربایجان در بحبوحه تشدید تنش ها با همسایه بزرگ جنوبی خود، ایران، اولین سفیر خود را در سرزمین‌های اشغالی طی ماه گذشته منصوب کرد. اسرائیل از اوایل دهه 1990 در باکو سفارت داشته و در سال‌های اخیر از حامیان نظامی مهم آذربایجان، از جمله در جنگ با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، بوده است. سپاه پاسداران ایران رزمایش‌های نظامی بزرگی را در امتداد مرزهای این کشور با ارمنستان و آذربایجان در بحبوحه نگرانی‌ها از تجدید درگیری بین دو کشور قفقاز جنوبی در سال گذشته میلادی انجام داد.

 


دومین قسمت سری‌مستندهای «اکوایران» از مجموعه دختران ایران با عنوان «تفنگم در دست و سرود بر لب» را درباره هانیه رستمیان مشاهده کنید: