به گزارش اکوایران، در شرایطی که نیروهای اوکراینی به سمت خرسون فشار می آورند، کیف دستور محدود کردن عرضه برق را داد.

تنگ شدن حلقه محاصره

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اوکراین روز پنجشنبه حلقه محاصره نیروهای روسی را که شهر جنوبی خرسون را اشغال کرده بودند، سفت تر کرد و هم زمان دولت به دلیل حملات موشکی و پهپادی روسیه به نیروگاه‌ها و زیرساختهای این کشور، دستور محدود کردن استفاده از برق در سراسر کشور را صادر کرد.

در خرسون، مهمترین شهری که نیروهای روسیه از زمان تهاجم هشت ماه پیش خود به تصرف خود درآورده اند، دولت منصوب شده توسط روسیه تخلیه شهری را آغاز کرده که تنها مسیر زمینی به شبه جزیره کریمه را کنترل می کند، که روسیه در سال 2014 آن را تصرف کرد و دهانه رودخانه دنیپرو به حساب می آید.

3VJDVPURY5LZZBA5NTXMHIPYX4

روز چهارشنبه، کریل استرموسوف، معاون رئیس دولت تحت حمایت روسیه در خرسون، در تلگرام نوشت که اوکراین حمله ای را به سمت نوایا کامیانکا و بریسلاو در منطقه خرسون آغاز کرده است. در حالی که اوکراین در مورد عملیات خود با امیدواری صحبت می کند، ارتش این کشور در یک به روز رسانی اولیه در مورد منطقه خرسون اعلام کرد که 43 نظامی روسی کشته شده و شش تانک و سایر تجهیزات منهدم شده است.

تصاویری از فرار مردم با قایق از طریق رودخانه دنیپرو توسط تلویزیون دولتی روسیه پخش شد که این مهاجرت را تلاشی برای تخلیه غیرنظامیان قبل از تبدیل شدن به یک منطقه جنگی به تصویر می‌کشد.

ولادیمیر سالدو، رئیس بخش خرسون که از سوی روسیه منصوب شده است، گفت: «حدود 50،000 تا 60،000 نفر در شش روز آینده از این شهر خارج خواهند شد، در حالی که روسیه منابع لازم برای حفظ شهر و حتی ضدحمله را در صورت لزوم در اختیار دارد».

هدف گرفتن زیرساختها

اوکراین در حالی در خط مقدم جبهه پیروزهای پیاپی کسب می کند که روس ها از طریق حملات دوربرد روسیه در عمق خاک اوکراین و هدف گرفتن زیرساختها و غیرنظامیان این کشور سعی در افزایش هزینه به کیف را دارند. روز پنجشنبه، دولت برای اولین بار از زمان تهاجم روسیه به دنبال حملات به نیروگاه‌های برق درست قبل از شروع زمستان، محدودیت‌هایی را بر مصرف برق در سراسر کشور اعمال کرد.

GXWWZ4A4LBICVBUYVYGIQE4PG4

مقامات دولتی و اپراتور شبکه Ukrenergo گفتند که تامین برق بین ساعت 7 صبح تا 11 شب محدود خواهد شد و یک دستیار رئیس جمهور گفت اگر مردم استفاده از برق را به حداقل نرسانند خاموشی موقت ممکن است.  روسیه در روزهای اخیر حملات موشکی و پهپادی خود به زیرساخت های برق و آب اوکراین را تشدید کرده است.

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی ویدئویی چهارشنبه شب خود گفت: »خسارات جدیدی به زیرساخت های حیاتی وارد شده است. امروز سه تاسیسات انرژی توسط دشمن تخریب شد».

زلنسکی که اوایل هفته گفته بود سومین نیروگاه برق کشور توسط حملات هوایی روسیه هدف قرار گرفته است، افزود: «ما فرض می‌کنیم که حملات روسیه به سمت تأسیسات انرژی تا زمانی ادامه می یابد که با کمک شرکای خود قادر به سرنگونی 100 درصد موشک‌ها و پهپادهای دشمن باشیم».

زلنسکی قرار است روز پنجشنبه در نشست سران اتحادیه اروپا سخنرانی کند. رهبران 27 کشور عضو در مورد گزینه هایی برای حمایت بیشتر از اوکراین، از جمله تجهیزات انرژی، کمک به بازگرداندن برق و تامین مالی بلندمدت برای بازسازی بحث خواهند کرد.

ادامه حملات پهپادی

در همین شرایط، شاهدان به رویترز گفتند که پنج پهپاد روز پنجشنبه به شهر میکولایف در جنوب حمله کردند، اما مشخص نیست که کجا منفجر شده اند یا چه میزان خسارت وارد شده است. اوکراین روسیه را به استفاده از پهپادهای شاهد-136 ساخت ایران متهم می کند که به سمت هدف پرواز می کنند و منفجر می شوند. ایران تامین آنها را رد کرده و کرملین استفاده از آنها را رد کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه موضوع انتقال مشکوک هواپیماهای بدون سرنشین ایران به روسیه را در نشست شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردند. معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، دیمیتری پولیانسکی به خبرنگاران گفت اگر گوترش کارشناسانی را برای بازرسی پهپادهای سرنگون شده که اوکراین و غرب ادعا می کنند ساخت ایران هستند، به اوکراین بفرستد، روسیه همکاری خود با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و کارکنانش را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد. پولیانسکی گفت که نسبت به دستیابی به توافق با گوترش و دیگر مقامات سازمان ملل در مذاکرات برای تمدید و گسترش توافق 22 جولای که منجر به ازسرگیری صادرات غلات و کود اوکراینی در دریای سیاه شد، خوشبین نیست. این قرارداد ممکن است ماه آینده منقضی شود.

در همین حال، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد و شبکه‌ای را هدف قرار داد که این کشور متهم به تهیه فناوری‌های نظامی و استفاده دوگانه از تولیدکنندگان آمریکایی برای کاربران روسی است.

حکومت نظامی در مناطق اشغالی

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه در مناطقی از اوکراین که توسط نیروهایش اشغال شده است، خواستار یک جنگ تمام عیار از سوی روسیه شد و حکومت نظامی اعلام کرد.

زلنسکی هم به اوکراینی ها در مناطق اشغالی نسبت به هرگونه تلاش روسیه برای فراخوانی آنها به ارتش هشدار داد و گفت که آنها باید تلاش کنند تا آنها را ترک کنند. وی گفت: «اگر نمی توانید این کار را انجام دهید و خود را در ساختارهای نظامی روسیه پیدا کردید، در اولین فرصت سعی کنید سلاح های خود را زمین بگذارید و به مواضع اوکراین بیایید».