به گزارش اکو ایران، معاون سازمان حمایت گفت: مصوبه شورای رقابت درباره قیمت خودروها که باید از طریق معاونت حمل و نقل وزارت صمت به خودروسازها ابلاغ می‌شد هنوز ابلاغ نشده است.

داوود موسوی ادامه داد ملاک خودروسازان خصوصی باید مصوبه شورای رقابت باشد. با توجه به اظهارات معاون سازمان حمایت به زودی شاهد ابلاغ قیمت های جدید محصولات مونتاژی به شرکت های خودروساز باشیم.

کم کاری معاونت حمل و نقل وزارت صمت سبب شده تا کرمان موتور با این استدلال که هنوز به صورت رسمی دستورالعمل جدید قیمتی به خودروسازان ابلاغ نشده طرح فروشی را با قیمت های اسفند سال گذشته برای یکی از محصولات خود، پیکاپ T8 برگزار کرده است. اما سخنان موسوی نشان می دهد این طرح فروش بدون توجه به مصوبه شورای رقابت در دستورکار این خودروساز کرمانی قرار گرفته و باید متوقف شود.

17 اردیبهشت 1402 شورای رقابت از دستورالعمل جدید قیمتی برای محصولات حاضر در سبد محصولاتی خودروسازان خصوصی را منتشر کرد. بعد از این دستورالعمل لیست قیمتی منتسب به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منتشر شد. بررسی لیست قیمتی سازمان حمایت و مقایسه آن با قیمت های محصولات خودروهای مونتاژی از کاهش حدود 800 میلیون تا 100 میلیون تومانی این خودروها حکایت داشت. نکته قابل توجه اینکه به رغم این کاهش قیمت شورای رقابت مدعی شده بود سودی 17 درصدی را برای خودروسازان خصوصی روی تولید محصولات لحاظ کرده است.

چنانچه دستورالعمل جدید نحوه قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی برای این شرکت ها لازم الاجرا باشد این مساله می تواند روی دومین طرح پیش فروش گسترده صمت تاثیر گذار باشد.

بررسی خودروسازان حاضر در دومین طرح فروش صمت با مکانیزم بدون قرعه کشی نشان می دهد کرمان موتور، مدیران خودرو و فردا موتور در این طرح فروش حضور دارند.

سه خودروساز خصوصی حاضر در دومین طرح فروش با ساز و کار نوبت دهی در مجموع 12 محصول را در دسترس متقاضیان قرار دادند.

مدیران خودرویی ها 6 محصول خود شامل تیگو 8 PRO ، آریزو 5 Turbo ، X55 PRO، آریزو 6 PRO، X22 PRO با گیربکس دستی و همین خودرو با گیربکس اتوماتیک در تیررس متقاضیان قرار دادند.

کرمان موتور نیز سه محصول خود یعنی جک S3، جک J4 و کی ام سی J7 را پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار داده است. فردا موتور نیز T5، SX5 و SUBA M4 را عرضه کرده است.

چنانچه این خودروها با دستورالعمل قیمتی شورای رقابت برای مشتریان فاکتور شوند سبب ایجاد ترافیک در مسیر خرید محصولات مونتاژی خواهد شد و متقاضیان بیشتری برای در اختیار گرفتن محصولات مونتاژی صف می کشند.

فراموش نمی کنیم مدیران خودروساز خصوصی هر کاری خواهند کرد تا زیر بار دستورالعمل جدید قیمتی شورای رقابت نروند یا حداقل اجرای آن را به تعویق اندازند.