به گزارش اکوایران، شرکت آمریکایی «اوپن ‌اِی‎‌آی» - سازنده چت‌ جی‌پی‌تی - از یک سیستم هوش مصنوعی جدید رونمایی کرده که می‌تواند براساس متنی که کاربران در اختیارش قرار می‌دهند، ویدئوهایی تولید کند که بسیار شبیه به واقعیت هستند.

به نوشته بلومبرگ، اوپن ‌اِی‎‌آی به تازه‌ترین شرکتی تبدیل شده که توسعه تکنولوژی ویدئوهای مولد را در دستور کار قرار داده است. این سیستم هوش مصنوعی موسوم به «سُرا» (Sora) می‌تواند به‌سرعت ویدئوهای یک‌دقیقه‌ای تولید کند که دارای چندین صحنه مختلف با تعداد زیادی شخصیت هستند. سُرا قادر است نوع خاصی از حرکات و جزئیات فوق‌العاده دقیق از سوژه‌ها و محیط را در این ویدئوها به وجود آورد.

«سم آلتمن» - مدیر اجرایی شرکت اوپن اِی‌آی - اعلام کرده این ابزار پیشرفته در ابتدا در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار خواهد گرفت. این شرکت همچنین در نظر دارد به وسیله تیمی از متخصصان، میزان امنیت سیستم هوش مصنوعی سُرا را ارزیابی کند.

پیش از این شرکت‌های مِتا، آلفابت و ران‌وی اِی‌آی توانسته بودند سیستم‌های هوش مصنوعی با ویژگی‌های سُرا را توسعه دهند. در حالیکه این فناوری می‌تواند سرعت تولید محتوای خلاقانه را افزایش دهد،‌ اما ممکن است نگرانی‌ها پیرامون ضربه دیدن معیشت هنرمندان و گسترش اطلاعات گمراه‌کننده به‌‌ویژه در سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را بیشتر کند.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای آماده‌سازی شرایط در جهت افزایش دسترسی کاربران به هوش مصنوعی سُرا، اوپن ای‌آی اعلام کرده که در حال ساخت ابزارهایی است که می‌توانند ویدئوهای ساخته‌شده توسط سُرا را تشخیص دهند. این در حالیست که شرکت‌های هوش مصنوعی پیش از این در ساخت سیستم‌های دقیق تشخیص هوش مصنوعی ناکام بوده‌اند. در سال گذشته میلادی، اوپن ای‌آی یک سیستم تشخیص برای متون تولیدشده توسط هوش مصنوعی توسعه داد اما به دلیل دقت پایین، آن را کنار گذاشت.