به گزارش اکوایران به نقل از بلومبرگ - رایان پیندر، دادستان کل باهاما، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنکمن‌فرید در روند استرداد به آمریکا قرار دارد.

دیمینن ویلیامز، دادستان منطقه جنوبی نیویورک، در بیانیه‌ای جداگانه گفت، دادستان‌های فدرال در منهتن قصد دارند تا صبح روز سه‌شنبه پرونده‌ای علیه او باز کرده و در آن زمان حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهند داشت. او در مورد این اتهامات توضیح بیشتری نداد.

گوربیر گروال، مدیر اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که این کمیسیون به طور جداگانه، مجوز پیگرد قانونی اتهاماتی مربوط به نقض قوانین اوراق بهادار توسط بنکمن‌فرید را صادر کرد. بر اساس این بیانیه، انتظار می‌رود این اتهامات سه‌شنبه در منهتن به صورت علنی طرح شود.

بنکمن‌فرید در ایالات متحده و باهاما، جایی که دفتر مرکزی FTX در آن قرار داشت، به دلیل طیف وسیعی از سوء رفتارهای احتمالی، تحت پیگرد است. یکی از تحقیقات کلیدی در مورد قرض‌دادن پول مشتریان به شرکت بازرگانی Alameda Research بود؛ که بنکمن‌فرید نیز مؤسس آن است. در ۱۱ نوامبر، بیش از ۱۰۰ نهاد مرتبط با FTX ، به هدف بهره‌مندی از مصونیت، اعلام ورشکستگی کردند.

دادستانی به دنبال بنکمن‌فرید

جین راسی، دادستان سابق فدرال، گفت: دستگیری زودهنگام او، به من می‌گوید که دولت شواهد فوق‌العاده محکمی دارد. راسی افزود که دادستان‌ها احتمالاً به شدت نگران بودند که بنکمن‌فرید به جایی فرار کند که امکان استرداد او وجود ندارد.

کاخ سفید از اظهار نظر در مورد بازداشت و اتهامات احتمالی بنکمن‌فرید خودداری کرد.

مکسین واترز، رئیس کمیته امور مالی مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت: که این هیئت همچنان قصد دارد جلسه استماع خود درباره سقوط FTX را برگزار کند. او گفت: برای عموم مردم آمریکا مهم است که ماجرای FTX و آنچه در حال وقوع است را بدانند.

به گفته یک افسر ایستگاه پلیس Cable Beach شهر ناسائو، بنکمن‌فرید ۳۰ساله، در بازداشت این ایستگاه است. او بدون افشای نامش گفت که تمام سلول‌های آنجا راحت هستند.

این بازداشتگاه حدود ۱۳ مایل از منطقه‌ مجلل باهاما که در آن بنکمن‌فرید زندگی می‌کرد، فاصله دارد و نزدیک به یک منطقه توریستی واقع شده است.

به گفته یک منبع مطلع، محاکمه بنکمن‌فرید روز سه‌شنبه انجام می‌شود. وکیل او، مارک کوهن از شرکت کوهن و گرسر، از پاسخ در خارج از ساعات کاری خودداری کرد.

از زمان فروپاشی امپراتوری FTX، بنکمن‌فرید در مصاحبه‌هایش، به اشتباهات بزرگ خود اعتراف کرد، اما همچنین مدعی شد که هرگز قصد کلاهبرداری یا قانون‌شکنی نداشته است.

او در اظهاراتش برای جلسه استماع کنگره ایالات متحده، توصیف صریحی از وضعیت ارائه کرد.

بنکمن‌فرید در پیش‌نویس اظهارات خود که توسط خبرگزاری بلومبرگ به دست آمده است، گفت: می‌خواهم تحت سوگند رسما بگویم: من گند زدم.

او افزود که تیم مدیریت جدید شرکت، بارها پیشنهادش برای کمک را رد کرده‌اند. او گفت که مدیر شرکت، هنوز به پنج ایمیل او پاسخ نداده است.

پولشویی رمزارز‌ها

مدت‌ها قبل از سقوط بنکمن‌فرید به ورشکستگی، دادستان‌های فدرال منهتن طی تحقیقاتی در مورد نقض احتمالی قوانین ضد پول‌شویی، مشغول بررسی FTX بودند.

این تحقیقات که توسط واحد جرائم سایبری و کلاهبرداری‌های بزرگ انجام می‌شد، پس فاجعه FTX، مسیر متفاوتی را در پیش گرفت.

به گفته فردی آشنا با موضوع، دادستان‌ها مشغول بررسی این موضوع هستند که در زمان تشکیل پرونده ورشکستگی FTX، آیا صدها میلیون دلار به باهاما منتقل شده است یا خیر.

بلومبرگ قبلاً گزارش داده بود که آن‌ها همچنین در حال بررسی انتقال سرمایه از FTX  به Alameda Research، شرکت سرمایه‌گذاری ورشکسته‌ای که توسط بنکمن‌فرید نیز تأسیس شده است، هستند.

هفته گذشته، دادستانی، اف‌بی‌آی، مقامات وزارت دادگستری و مدیرعامل جدید FTX در مرکز شهر منهتن ملاقات کردند. به گفته یکی از افراد آشنا با گفتگوها، اتهامات احتمالی در آن جلسه مورد بحث قرار نگرفت.