به گزارش اکوایران، در روز هالووین، رسانه‌ها مروری بر شرایط خرید و فروش شکلات داشته‌اند. سی‌ان‌ان در گزارشی نشان داده که آمریکایی‌ها علاقه ثابت را به شکلات ندارند. نیویورک‌تایمز هم در گزارشی به این مسئله اشاره کرده که هوای خشک و نامطلوب منجر به نایاب شدن برخی از مواد اولیه شکلات‌ها شده و در نتیجه باعث شده قیمت آن‌ها افزایش پیدا کند.

نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد فروش شکلات‌های هالووین در آمریکا در فاصله سال‌های 2021 تا 2022 رشد 14 درصدی را تجربه کرده است. این روند در سال 2022 تا 2023 به قدر کافی چشمگیر نبوده است.

شکلات‌های کاکائویی محبوب‌ترین شکلات در میان آمریکایی‌ها به شمار می‌آید. در میان شکلات‌های کاکائویی هم برگ برنده با شکلات‌های شیری است. در هالووین گذشته، تعداد زیادی از مشتریان شکلات‌ها، فقط شکلات‌های کاکائویی شیری خریداری کرده‌اند.

سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به این مسئله پرداخته که تورم شکلات‌های هالووین در آمریکا برای دومین سال متوالی، بالا بوده است. این مسئله می‌تواند روی قدرت خرید و میزان علاقه آمریکایی‌ها به شکلات‌های هالووین اثر گذاشته باشد. در بخشی از گزارش سی‌ان‌بی‌سی، یکی از تولیدکنندگان شکلات می‌گوید برای خودش قابل باور نیست که کسی 100 دلارش را صرف خرید شکلات برای هالووین می‌کند.

شکلات

 صنعت شیرین

هالووین یکی از مهم‌ترین مناسبت‌ها برای اهالی صنعت شکلات‌سازی به شمار می‌آید. ووکس در سال 2018 گزارشی در مورد میزان شکلات‌های به فروش‌رفته در یک هفته منتهی به هالووین منتشر کرده که نشان می‌دهد میزان شکلات‌ها به اندازه 300 هزار تن بوده است. این یعنی می‌توان یک شهر را با حجم شکلات‌هایی که در آن دوره به فروش رفته، غرق در شکلات کرد.

افزایش بیماری‌هایی نظیر دیابت و همچنین چاقی مفرط، باعث شده مردم در آمریکا نسبت به مصرف شکلات بیش از پیش آگاهی پیدا کنند. طبق گزارش ووکس، یکی از دلایل کاهش استقبال مردم آمریکا از شکلات‌های هالووین می‌تواند همین افزایش آگاهی نسبت به مضرات شکلات‌ها باشد.

با این حال، هالووین یکی از مراسم‌های نوستالژیک در آمریکا به شمار می‌آید که مردم بخشی از حال‌وهوای آن را با شیرینیِ شکلات‌ها تجربه می‌کنند. در نتیجه همچنان باید بازار شکلات و مارشمالو و پاستیل در این دوران داغ باشد، هرچند تورم جان این بازار را گرفته است.

بسیاری از مواد اولیه برای تهیه شکلات هم افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای داشته‌اند. برای مثال، قیمت کاکائو به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد برای تهیه شکلات‌های کاکائویی، به بالاترین میزان خود در 44 سال اخیر رسیده که از بحران آب‌وهوایی در غرب آفریقا و کاهش بارندگی‌ها ناشی شده است. ال‌نینو به عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های آب‌وهوایی اخیر هم در این زمینه اثرگذار بوده است.

شکر هم به بالاترین قیمت خود در 12 سال گذشته در جهان رسیده و کشورهای مختلف را دچار بحران کرده است. هند به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ شکر در دنیا بعد از برزیل، اخیرا صادرات شکر را برای نخستین بار در هفت سال گذشته، ممنوع کرده است. دلیل این ماجرا هم باران‌هایی است که به محصولات در این کشور آسیب زده است.

به این ترتیب بازار شکلات‌ها تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و دیگر موارد، دچار بحران‌هایی شده و افزایش قیمت را تجربه کرده، افزایش قیمتی که آمریکایی‌ها را نسبت به خرید آن، بی‌میل کرده است.

photo_۲۰۲۳-۱۰-۳۱_۱۳-۲۵-۴۳