به گزارش اکوایران، در بحبوحه بحث برکنارگیری حسین سلاح ورزی از ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران،  او در پیامی که اخیرا برای گروهی از رسانه‌ها ارسال کرده،  نشان می‌دهد، به رغم فشارهای مقامات دولتی و از سوی برخی مخالفانش در اتاق بازرگانی قصد استعفا ندارد.

ماجرای برکناری سلاح ورزی

موضوع برکناری حسین سلاح‌ورزی از یکسال قبل از انتخابات دور دهم اتاق بازرگانی شروع شد. آن زمان او نائب رئیس اول اتاق ایران بود. در آن زمان رسانه‌های حامی دولت با ادعای تشریح یک فساد اقتصادی بزرگ در اتاق شروع به تخریب سلاح‌ورزی و سایر اعضا  هیات رئیسه اتاق‌های ایران و تهران کردند. آنها از تخلف 1500 میلیارد تومانی در اتاق بازرگانی سخن می‌گفتند. اتهامی که پس از یکسال از آن ماجرا در یکی از دادگاه‌های قوه قضائیه رد شد. در واقع  شعبه5 بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رای به تبرئه سلاح‌ورزی و سایر اعضا هیات رئیسه داده شد.

گذشته از این موضوع در گرماگرم انتخابات دور دهم هیات نمایندگان اتاق ایران رسانه های حامی دولت اعلام کردند، حضور سلاح ورزی در این انتخابات غیرقانونی است.

ماجرای این حضور غیرقانونی برمی‌گشت به نامه‌ای که حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت ( صمت) چند روز قبل انتخابات منتشر کرده بود. براساس نامه وزارت صمت حسین سلاح ورزی مجاز به حضور به انتخابات نبود. نامه‌ای که هیچ گاه به صورت رسمی وزارت اطلاعات آن را تایید نکرد. اتاق بازرگانی یک ماه قبل از انتخابات نامه‌ای به وزارت اطلاعات زد ، مبنی بر تایید اعضا در مدتی معین. اما وزارت اطلاعات هیچ گاه پاسخی به اتاق نداد. در مقابل فقط نامه حراست وزارت صمت دست به دست می‌شد.

همین موضوع محله مناقشه بین اتاقی‌ها و برخی دولتی‌ها شد. البته در اتاق مخالفان سلاح‌ورزی هم بر طبل این درگیری می‌کوبیدند. در واقع آنها از این طریق به سلاح‌ورزی فشار می‌آوردند که استعفا دهد. درحالی که سلاح ورزی حاضر نبود و حاضر نیست تحت هیچ شرایطی استعفا دهد. او این موضوع را قبل از انتخابات به طرفدارانش قول داده بود.

با این حال  رسانه‌های دولتی بارها به کذب خبر  از استعفای سلاح ورزی دادند. از طرفی هم با مقامات دولتی به گفتگو نشستند تا انتخابات بخش خصوصی را زیر سوال ببرند. در این بین هم علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت که در جرگه مخالفان حضور سلاح ورزی در اتاق بودند. دائم از برکناری سلاح‌ورزی سخن می‌گفتند. هر دو در آخرین اظهارنظرهای خود سلاح ورزی را عزل شده خواندند. 

اما نتایج آخرین نشست شورای عالی نظارت بر اتاق که در آن چهار مقام دولتی ( احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، عباس علی آبادی وزیر صمت و محمدعلی نیکبخت وزیر کشاورزی و مهدی اسلام پناه رئیس سازمان استاندارد) و سه عضو هیات رئیسه اتاق ایران حضور داشتند نیز به نفع سلاح‌ورزی به پایان رسید.

البته همان زمان یعنی سه روز پیش در 2 آبان ماه،  وزیر  اقتصاد گفت: من و  رئیس سازمان استاندارد متن برکناری سلاح ورزی امضا کرده‌اند. اما همان زمان هم برمبنای اظهارات سخنگوی دولت،  وزیر صمت و  وزیر جهادکشاورزی متن برکناری سلاح ورزی را امضا نکردند. 3 عضو هیات رئیسه که از ابتدا مخالف حذف سلاح‌ورزی بودند،  هنوز مخالف هستند. حال درگیرودار حذف رئیس اتاق ایران، او متنی را برای برخی خبرنگاران رسانه‌ها و اعضا اتاق ارسال کرده است که نشان از عدم تمایل او به استعفا می‌دهد. متنی که به دست «اکوایران» هم رسیده است.

متن پیام سلاح‌ورزی

سلام و عرض ادب

همه ما وقتی زیر سقف این اتاق گرد آمدیم؛ می‌دانستیم این گردِ هم آمدن، مثل مشارکت در هر خیر عمومی دیگری، هزینه هایی دارد و چیزهایی را باید از دست داد تا بر عهدی بزرگتر وفادار بمانیم.  

عرصه تولید و تجارت، از همان ۱۴۰ سال پیش تاکنون، همانقدر که ساحتِ ساختن و سفره گستردن و خلق ارزش و رفاه به انگیزه وطن پرستی بود، ساحتِ باختن و  غم نان کارگر خوردن و تحمل نتایج تصمیمات نادرست متصدیان ناآگاه  و  گفتگوهای کم اثر هم بود.

مِهرِ ما به خانه مشترک اجدادی فعالان اقتصادی بخش خصوصی، دقیقا از همین واقعیت نشات می‌گیرد. اینجا، این اتاق، سقفی و  فرصتی برای اشتراک رنج ها و نقدها، تجربه شکست ها و موفقیت ها و جایی برای تعقیب آرزوهای بزرگ زنان و مردان شجاعی بوده و هست که دل در گرو سربلندی این آب و خاک دارند. 

ما متعهد به پاسداری از چنین میراثی هستیم، میراث آدم هایی که همیشه به معجزه خردِ جمعی باور داشته اند‌، حتی اگر گوش شنوایی نیافته اند.

حفاظت از  کیان اتاق و استقلال آن، اولین شرط تحقق نقش آفرینی بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور است.

من حسین سلاح ورزی وفادار و متعهد به رایی که از شما گرفته ام و مفتخر به حمایت پرشوری که در این روزهای سخت از قلبهای پرمهر و شریف فعالان اقتصادی بخش خصوصی واقعی ایران دریافت داشته‌ام ، وظیفه دارم که در  راه حفاظت از کیان اتاق ایران که بخش لاینفکی از توسعه و سربلندی میهن عزیز ماست، نه تنها از آبرو که اگر لازم باشد از جان نیز بگذرم. 

همه ما ایمان داریم که باید از اتاق ایران برای ایران حفاظت کرد‌.  

ما را سری است با تو که گر خلق روزگار/ دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم 

ارادت باقیست

حسین سلاح ورزی

پنجم آبانماه