به گزارش اکوایران، دو روز پیش معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد که در این شهر از تاریخ ۲۰ مهرماه ارائه کدملی و تاریخ تولد فرزند شیرخوار به داروخانه برای دریافت شیرخشک الزامی است. موضوعی که «اکوایران» همان زمان به آن پرداخت.

حال، امروز محمود آل‌بویه مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: از 20 مهر ماه توزیع شیرخشک رگولار (عادی) در داروخانه‌های در سراسر کشور با ثبت کد ملی و تاریخ تولد نوزاد در سامانه "تی‌تک" سازمان غذا و دارو  انجام می‌شود. 

او با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو با قاچاق محصولات به ویژه شیرخشک برخورد شدید می‌کند، مدعی شد: عرضه شیرخشک با کدملی در راستای جلوگیری از قاچاق شیرخشک رگولاتور انجام می‌شود. به ادعای او عرضه شیرخشک متابولیک و رژیمی برای نوزدان خاص هم از گذشته تاکنون با ارائه کد ملی توسط داروخانه‌ها برهمین اساس بوده است.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: مسئولان داروخانه‌ها موظف هستند کد ملی متقاضی را در سامانه سازمان غذا و دارو ثبت کرده و سپس شیرخشک را به آن‌ها عرضه کنند.

درحالی که آل بویه مدعی است، عرضه شیر خشک برای نوزادان خاص و عادی با کارت ملی در راستای جلوگیری از قاچاق است که کشور با کسری شیرخشک مواجه است.

طبق اعلام رئیس انجمن شیرخشک نوزاد، کمبود شیرخشک برای نوزادان خاص از سال گذشته شروع شده بود و کماکان در کشور با کمبود مواجه است. از نیمه بهار امسال هم کسری شیرخشک معمولی در بازار نمایان شد. طبق آخرین اعلام انجمن شیرخشک کشور با کسری 5 میلیون قوطی شیرخشک معمولی مواجه است. 

پیش‌تر هانی تحویل‌زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان انجمن شیرخشک نوزاد در گفتگو با «اکوایران» دلایل کاهش شیرخشک را تشریح کرده بود. 

تحویل‌زاده  دلیل کاهش تولید در کشور را عدم تخصیص به موقع ارز به تولیدکنندگان شیرخشک اعلام کرده بود. به گفته او دولت به جای تخصیص ارز به همه تولیدکنندگان شیرخشک دستور واردات 30 هزار تن شیرخشک را داد. دستوری که جای سوال دارد. چرا ارز به همه تولیدکنندگان داده نشد؟ چرا بازی سازمان غذا و دارو در زمین کودکان شیر خوار اتفاق افتاد؟ 

این درحالی که به گفته یکی از خریداران شیرخشک، کودکان شیرخوار به هر شیرخشکی واکنش مثبت نشان نمی‌دهد. برهمین اساس خانواده‌ها در صورت کمبود شیرخشک مورد نظر  دچار بحران می‌شوند.