به گزارش اکوایران؛ در این خصوص برخی مسوولین مقصر گرانی مرغ در بازار را کمبود کنجاله سویا اعلام کرده و بر این نکته تاکید می کنند که از اواسط بهمن و اسفند سال گذشته مرغداران دچار کمبود کنجاله سویا شدند، مشکلی که به دلیل اختلاف قیمت بین واردکننده‌ها و دولت به وجود آمد و قیمت مرغ در بازار را افزایش داد. اما در مقابل این گروه برخی دیگر بر این نکته تاکید می کنند که علاوه بر کمبود نهاده‌های دامی برنامه جدید وزارت جهادکشاورزی برای افزایش وزن مرغ‌های عرضه شده در بازار نیز بر بهم خوردن بازار اثرگذار بوده است.  

در این خصوص فرزاد طلاکش، دبیرکل انجمن طیور ایران در گفتگو با «اکوایران» می گوید: هفته اول فروردین ماه و همزمان با بروز کمبود جوجه در بازار وزارت جهاد کشاورزی سهمیه دان مرغداران را افزایش داد تا به این طریق امکان نگهداری مرغ‌ها از 42 روز به 48 روز برای مرغداران فراهم شود.  

دبیرکل انجمن طیور ایران در پاسخ به این پرسش که وزارت جهادکشاورزی به چه دلیل اقدام سهمیه مرغدارن را افزایش داده می گوید: زمان در نظر گرفته شده از سوی وزارت جهاد امکان وزن‌گیری مرغ‌ها را فراهم می کند و با توجه به افزایش سهمیه هزینه مرغداران نیز افزایش پیدا نمی کند و این امر هم به نفع مصرف کننده خواهد بود و هم به نفع تولیدکننده.

اما داستان کمبود نهاده‌های دامی که برخی از فعالان به آن اشاره می کنند چیست؟ در این خصوص مرغداران به این نکته اشاره می کنند که افزایش قیمت نهاده‌ها و برخی عوامل دیگر موجب شد جوجه ریزی در ماه‌های بهمن و اسفند و به تبع آن تولید مرغ کاهش یابد.  

در این راستا و به منظور حل مشکل وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات و نیز عرضه ذخایر مرغ منجمد کرده تا از ایجاد التهاب جدی در بازار جلوگیری شود‌. اما با توجه به ذائقه مردم در خصوص مصرف مرغ گرم و همچنین افزایش قیمت گوشت قرمز، شاهد افزایش ناخرسندی در میان مصرف‌کنندگان بوده‌ایم.

اما در خصوص اینکه التهاب به وجود آمده در بازار چه زمانی از بین می رود؟ وزارت جهاد کشاورزی معتقد است با توجه به جوجه ریزی مناسبی که در اوایل فروردین انجام شده، مشکلات مذکور طی سه تا چهار هفته آینده برطرف و شرایط بازار عادی خواهد شد. در این خصوص دبیرکل انجمن طیور ایران نیز بر این نکته تاکید می کنند که طی دو هفته آینده شاهد بازگشت آرامش در بازار خواهیم بود.