به گزارش اکوایران، بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نهادهای دولتی موظف بودند، ۳۰ درصد خدمات پر کاربرد خود را تا پایان شهریور به پنجره واحد هوشمند دولت الکترونیک متصل کنند. اما مهر ماه بسیاری از دستگاه های اجرایی به سامانه متصل نشدند. در نهایت ابراهیم رئیسی، مهلت اتصال به پنجره واحد را تا پایان دی تمدید کرد.

محسن شیراوند، معاون توسعه بازرگانی وزیر جهادکشاورزی درباره آخرین وضعیت اتصال وزارت جهادکشاورزی به پنجره واحد گفت، هنوز دو مجموعه شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام به پنجره واحد متصل نشدند. او در توجیه تعلل  وزارتخانه گفت: این خدمات عمومی نیست و مسائل خاص خود را دارد و در حوزه اتصال به آن پنجره واحد نمی‌گنجد.

به نقل از صدا و سیما او افزود: در حوزه ذخایر استراتژیک با وزارت ارتباط به توافق رسیدیم که خدمات عمومی نمی‌دهد. اما درباره دسته دوم، خدماتی  که این دو شرکت دولتی ما ارائه می‌دهند موضوع فرق می‌کند. اما مسئله اینجاست که سامانه بازارگاه در شرکت پشتیبانی امور دام نیز  از سال ۹۸ خدماتش را در بستر فضای مجازی و به صورت کاملاً الکترونیک ارائه می‌کند؛ آنچه محل صحبت است اتصال این سامانه به پنجره واحد است که همه این‌ها در یک پلتفرمی و یک وب سایت یا مجموعه بشود ارائه کرد.

شیراوند افزود: بیش از ۸۵ درصد خدمات ما در وزارت جهاد کشاورزی به پنجره واحد متصل شده است و فقط ۱۵ درصد مانده که این مسائل فنی و آی تی است که همکاران در حوزه فنی قول دادند تا دی حل شود.

این موضوع را اکوایران از کمال ربانی‌زاده رئیس رصد خانه کشاورزی پیگیری کرد. اما او پاسخی متفاوت داد. ربانی‌زاده گفت: رصدخانه نمی تواند تاریخ دقیقی برای اتصال به پنجره واحد بدهد. البته تاکنون بالای 80 درصد خدمات ما به پنجره واحد متصل شده است. ما حتی تمام فعالیت‌های پر کاربردمان از فروردین 1401 به پنجره واحد شده است. ما هنوز هزار و 30 خدمت و زیر خدمت داریم که به سامانه وصل نشده است که آنها نیز چون درحال گسترش است.

او افزود: ما در هر مقطع برمبنای یک بخشنامه و دستورالعمل جدید موظف به ایجاد یک خدمت و زیر خدمت هستیم، پس نمی‌توانیم یک زمان مشخص برای اتصال به پنجره واحد بدهیم. این زمان شناور براساس هر خدمتی جدیدی که ترسیم می‌شود.

ربانی‌زاده با اشاره به اینکه بخشی از خدمات شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی به مردم ارتباط ندارد، نیازی به اتصال نیست و به همین دلیل  بخشی از این سامانه هنوز به پنجره واحد وصل نشده است. او تاکید کرد، بازارگاه نیز به پنجره واحد وصل شده بود.

به باور برخی کارشناسان وزارت جهادکشاورزی با این سیاست عملا راه مفری را برای عدم اجرای قانون فراهم کرده است و آن هم خدمات دست و پاگیر برای فعالان این بخش است.