به گزارش اکوایران ، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی بهین خودرو با نماد بهین رو به عنوان اولین صندوق سرمایه‌گذاری بخشی خودرویی از روز شنبه 18 شهریور ماه، به مدت 4 روز آغاز شد. با توجه به سرمایه‌گذاری صندوق بخشی خودرو در سهم‌های موجود در صنعت خودرو و ساخت قطعات؛ بهین‌خودرو برای آن دسته از سرمایه‌گذاران که زمان و دانش کافی برای تحلیل سهم‌های صنعت خودرو را نداشته ولی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند گزینه مناسبی به شمار می‌آید. استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی برای تحلیل‌گران در زمانی که چشم‌انداز یک صنعت را متناسب برآورد می‌کنند اما علاقه‌مند به خرید سهام یک شرکت نیستند و به دنبال پوشش ریسک بیشتر هستند نیز متناسب است. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی با توجه به ریسک صنعتی که متحمل خریداران این نوع صندوق‌ها می‌کند؛ به همان نسبت بازده مورد انتظار بالاتری را نیز برای افق سرمایه‌گذاری به ارمغان می‌آورد.

تفاوت صندوق‌های سهامی و صندوق‌های بخشی

در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، شبیه‌ترین صندوق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، صندوق‌های سهامی هستند. در صندوق‌های سهامی حداقل منابع صندوق به میزان ۷۰ درصد در سهام و مابقی در سپرده‌های بانکی و یا اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. صندوق بخشی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به شمار می‌رود که برخلاف صندوق‌ سهامی که در انواع سهام از صنایع مختلف ورود می‌کنند؛ صندوق‌های بخشی سهم بزرگی از پرتفوی سهامی خود را به شکل متمرکز به یک صنعت خاص اختصاص می‌دهند. با این اوصاف معمولاً سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی ریسک کمتری به نسبت خرید سهام در آن صنعت دارد و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز ریسک کمتری به نسبت خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی به دنبال دارد.

لیر و ریال هم‌مسیر می‌شوند؟/ شرط صعود بورس

رشد تراز شاخص و ورود سرمایه حقوقی به صنعت خودرو

یکی از نکاتی که ذهن فعالان بازار سهام را در این روز‌ها به خود جلب کرده؛ تغییرات صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران قبل از آغاز پذیره‌نویسی صندوق مذکور می‌باشد. شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات در فروردین ماه امسال 29 درصد رشد تراز داشت و در اردیبهشت و خرداد مجموعاً 12.6 درصد افت تراز یافت. تیر و مرداد ماه امسال به ترتیب 16 درصد و 10 درصد تراز شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات را کاهش داد.

 بالاترین تراز شاخص صنعت خودرو در 16 اردیبهشت ماه امسال با 476 هزار و 51 واحد به ثبت رسید. کمترین تراز نیز در روز 31 مرداد ماه با 274 هزار و 784 واحد نشان داد که شاخص این صنعت طی 74 روز معاملاتی بیش از 42 درصد ریزش داشته است. نکته قابل تأمل دیگر در تغییرات این شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات رشد تراز 21 درصدی از انتهای مرداد ماه تا انتهای معاملات روز 14 شهریور بود که پذیره‌نویسی صندوق بهین رو در روز معاملاتی پس از آن آغاز شد. در 10 روز معاملاتی ابتدای شهریور ماه، صنعت خودرو در حالی خروج پول حقیقی داشت که برآیند جریان پول حقیقی کل بازار سهام متعادل بود.

photo_۲۰۲۳-۰۹-۱۰_۱۳-۵۳-۱۶التهاب در قفقاز: اعلام خط قرمز ایران