به گزارش اکوایران، شرکت صنایع شیمیایی سینا با ارزش بازاری یک هزار و 700 هزار میلیارد تومان در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۶۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و در تاریخ ۱ مهرماه ۱۳۶۹ شروع به بهره‌برداری کرد. این شرکت با نماد شسینا در تاریخ در اسفندماه 1375 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد، و در حال شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه (سهامی عام) با سهام 37.32 درصد مالکیت این شرکت را به عهده دارد و حدود 62.68 درصد این سهام، شناور است.

شرکت صنایع شیمیایی سینا در بورس یکی از مهم‌ترین شرکت‌های صنعتی کشور است که موضوع فعالیت آن تولید مواد شیمیایی است.

شرکت صنایع شیمیایی سینا تولیدکننده فرآورده‌های پایین‌دست پتروشیمی است. محصول اصلی شامل شرکت فرمالین و سپس استفاده از آن در سایر تولیدات هگزامین و پارافرمالدئید است که مورداستفاده در صنایع چسب‌سازی، بهداشت و درمان دام، الستیک، نسوزهای صنعتی و... می‌باشد.

دو محصول پودری این شرکت یعنی پارافرمالدئید و هگزامین پس از تأمین تقاضا و نیاز بازارهای داخلی عمدتاً به کشورهای منطقه خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، روسیه، هند و ترکیه صادر می‌شود.

تقریباً 60 درصد از درآمد شرکت صنایع شیمیایی سینا از محل فروش صادراتی و مابقی از محل فروش داخلی می باشد. عمده درآمد شرکت از محل تولید و فروش هگزامین و پارافرمالدئید و صادرات این محصولات است، پس نرخ تسعیر ارز می‌تواند روند سودسازی شرکت را تحت‌تأثیر قرار دهد.

قیمت‌گذاری محصولات داخلی باتوجه‌به قیمت خرید مواد اولیه، بهای تمام شده و قیمت فروش رقبای داخلی تعیین می‌شود.

قیمت‌های صادراتی نیز بر اساس قیمت جهانی تعریف می شود همچنین قیمت های جهانی بر اساس مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت است. نرخ‌های فروش صادراتی محصولات معمول پایین‌تر از نرخ‌های فروش داخلی است.

فروش ماهانه شسینا

شرکت صنایع شیمیایی سینا در مدت ۳ماهه نخست 1402 حدود 91 میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات خود به دست آورد. درآمد فروش خردادماه 30 میلیارد تومان بوده که 12 درصد کمتر از اردیبهشت‌ماه است و نسبت به میانگین ماه‌های قبل 2 درصد کاهش داشته است. بهترین فروش شرکت از ابتدای سال 1401 تاکنون در اردیبهشت‌ماه با مبلغ 34 میلیارد تومان است. شسینا در سه ماه ابتدایی سال جاری 91  میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل 23.6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

شسینا

عملکرد فروش شرکت در سال 1401 به طور متوسط در محدوده قیمتی 25.5 میلیارد تومان بوده است. کمترین فروش شسینا در فروردین‌ماه 1401 با رقم 14 میلیارد تومان بوده است و بیشترین میزان فروش آن با مبلغ 31 میلیارد تومان در آبان و اسفندماه بوده است.

سود و زیان شسینا

شرکت صنایع شیمیایی سینا در سه‌ماهه بهار سال 1401 به مبلغ 72 میلیارد تومان درآمد عملیاتی دست‌یافته که از این میزان سود ناخالص 10.7 میلیاردتومانی و حاشیه سود ناخالص 15 درصدی را به دست آورده است. در فصل تابستان بیشترین میزان سود ناخالص با عدد نزدیک به 17 میلیارد تومان را ثبت کرد و به حاشیه سود خالص 22 درصدی رسید. در فصل پاییز با وجود افزایش درآمد فروش اما سود با کاهش حدود 2 میلیاردتومانی سود خالص همراه شد تا اینکه به حاشیه سود ناخالص 17 درصدی رسید.

شسینا

شرکت صنایع شیمیایی سینا در سه‌ماهه زمستان 1401 مبلغ 76 میلیارد تومان سود درآمد عملیاتی کسب کرده است که با وجود کاهش در درآمدهای عملیاتی نسبت به فصل گذشته به میزان 11 درصد، توانسته بیشترین سود خالص را با عدد 24 میلیارد تومان شناسایی کند و به حاشیه سود خالص 32 درصدی در فصل زمستان برسد. بخش عمده سایر درآمدهای عملیاتی این شرکت ناشی از سود تسعیر درآمدهای ارزی است. در انتهای ۱۲ماهه 1401 سود تسعیر ارز شناسایی شده توسط شسینا 42 میلیارد تومان بوده است. از آن جایی که در سه‌ماهه بهار 1402 فروش 91 میلیارد تومان را ثبت کرده و این یعنی بیشتر از سایر فصول در سال گذشته بوده این انتظار می‌رود که سود خوبی را شناسایی کند. حال باید تا انتشار صورت‌های مالی سه‌ماهه خرداد 1402 این نماد شیمیایی منتظر ماند و دید که آیا این سودآوری محقق می‌شود یا خیر!

تحلیل بنیادی سهام بوعلی؛پرواز سود با تغییر نرخ ارز