به گزارش اکوایران فروکش تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده آمریکا زمینه رشد ارزش شاخص‌های اصلی وال‌استریت از ساعات پایانی روز سه‌شنبه 14 مارس را مهیا  کرد؛ به این ترتیب شاخص‌های اصلی بازار سهام آمریکا بخشی از زیان خود متاثر از خبر ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی را در نیمه دوم هفته جبران کردند.

به گزارش رویترز در روز 14 مارس، شاخص‌های S&P 500 و داوجونز رشدی یک درصدی داشته و شاخص نزدک که سهم شرکت‌های فناوری در آن بالاتر است رشدی 2 درصدی داشت. این افزایش ارزش بخشی از زیان این شاخص‌های بورسی در روزهای قبل متاثر از خبر ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی و سرایت آن به سایر بانک‌ها و حتی اقتصاد آمریکا را کاهش داد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا برای ماه فوریه 2023 رشدی 6  درصدی  نسبت به فوریه سال قبل داشت؛ این رقم از سویی مطابق انتظار بود و از سوی دیگر میزان تورم سالانه برای مصرف‌کنندگان آمریکایی به کمترین میزان پس از سپتامبر 2021 رسید. در عین حال میزان رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه نسبت به ژانویه نیز با رشد 0.4 درصدی اعلام شد که این رقم نیز مطابق برآوردهای قبلی و کمتر از رشد تورم ماهانه برای ژانویه بود.

به این ترتیب علی‌رغم نگرانی‌های قبلی مبنی بر احتمال مقاومت تورم در برابر کاهش، داده‌های اقتصادی نشان داد که تورم آمریکا رو به کاهش گذاشته و این موضوع نگرانی از تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو را کاهش داد و زمینه بهبود ارزش سهام‌های بورسی را فراهم کرد.

البته هنوز تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی مدنظر فدرال رزرو است، اما فروکش مستمر تورم در بزرگترین اقتصاد جهانی و ورشکستگی بانک سیلیکون ولی می‌تواند نظر فدرال رزرو در خصوص رشد بیشتر نرخ بهره را تغییر داده و از شدت عمل این نهاد مالی بکاهد.

کاهش تورم و واهمه از سرایت ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی به سایر بانک‌ها احتمالا بر تصمیم اعضای فدرال رزرو اثرگذار می‌شود. اعضای فدرال رزرو در روز 22 مارس نشست 2 روزه‌ای برگزار کرده و در خصوص افزایش نرخ بهره  تصمیم‌گیری  می‌کنند.

البته در این میان برخی فعالان بازار نیز امیدوارند که فدرال رزور د راین نشست تغییری در نرخ بهره ایجاد نکند، هرچند تعداد کسانی که این احتمال را می‌دهند در اقلیت هستند.

به گفته کارشناسان فدرال رزرو باید بیش از گذشته مراقب تصمیم‌گیری‌های خود باشد تا شوک ناخواسته‌ای به سیستم وارد نکند.