به گزارش اکوایران بانک مرکزی ژاپن روز سه‌شنبه 20 دسامبر در تصمیمی تغییر غیرمنتظره، اجازه افزایش  نرخ بهره بلندمدت در این کشور را داد که این خبر بازارهای آسیا را شوکه کرد. این تصمیم در حالی اخذ شد که فعالان بازار انتظار داشتند تا پایان دوره ریاست هاروهیکو کورودا بر بانک مرکزی ژاپن در ماه آوریل 2023، بانک مرکزی این کشور تغییری در نرخ بهره ایجاد نکند.

به گزارش رویترز کورودا در یک کنفرانس خبری گفت: گام امروز با هدف بهبود عملکرد بازار است و در نتیجه به تقویت اثر تسهیل پولی کمک می‌کند. بنابراین نمی‌توان آن را افزایش نرخ بهره دانست. کورودا اضافه کرد: این اقدام با هدف رفع انحرافات در شکل منحنی بازدهی و حصول اطمینان از هدایت مزایای برنامه محرک بانک به بازارها و شرکت‌ها انجام شده است.

به هر ترتیب بانک مرکزی ژاپن در روز 20 دسامبر تصمیم گرفت مجوز رشد 50 واحدی بازده اوراق 10 ساله در این کشور را صادر کند. اگرجه این تصمیم، در زمره سیاست‌های انقباضی طبقه‌بندی می‌شود، اما بانک مرکزی ژاپن اعلام کر د که بر خرید اوراق قرضه می‌افزاید و به این ترتیب همزمان با رشد نرخ بهره، گامی در جهت سیاست انبساطی نیز برمی‌ دارد. به این ترتیب بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد که خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی ژاپن را از 7.3 تریلیون ین قبلی به 9 تریلیون ین (67.5 میلیارد دلار) در ماه افزایش می‌دهد.

در پی تصمیمات جدید و غیرمنتظره بانک مرکزی ژاپن سهم نیکی 2.5 درصد کاهش یافت و ارزش دلار آمریکا نسبت به ین ژاپن نیز 3.1 درصد کاهش داشت و به کمترین میزان خود ظرف 4 ماه اخیر رسید.