به گزارش اکوایران، همین امر نیز سبب شد تا سیاست‌گذاران اقتصادی ژاپن برای دومین بار در ماه گذشته در بازار ارز دخالت و اقدام به خرید ین کنند تا از افت بیشتر ارزش پول ملی خود در برابر دلار جلوگیری کنند.

در حالی مقامات ژاپنی برای حمایت از ین وارد عمل شده‌اند که بانک مرکزی این کشور همچنان سیاست نرخ بهره پایین را پیگیری می کند. سیاستی که بر خلاف روند کنونی بانک‌های مرکزی جهانی است که اقدام به افزایش نرخ بهره کرده‌اند. همین موضوع نیز گپ میان نرخ بهره در آمریکا و ژاپن را بیشتر نیز کرده است.

 در روزهای اخیر پس از اینکه دلار به ارزش 151.94 برابری ین رسید مداخله آغاز شد و توانست این نرخ برابری را تا 147.7 کاهش دهد. یک منبع آگاه در این مورد به رویترز گفت وزارت دارایی ژاپن چند مرتبه اقدام به مداخله در بازار کرده است. البته مقامات ژاپنی فعلا این موضوع را به طور سمی اعلام نکرده اند.

کاندا، معاون وزیر دارایی ژاپن در این باره به رویترز گفته بود که اکنون درباره این موضوع که آیا مداخله ای در بازار ارز داشته ایم یا نه، اظهارنظر نمی کنیم. البته تحلیل گران این استنباط را می کنند که عدم موضع قاطع از سوی مقامات ژاپنی احتمال مداخله پنهان برای تقویت ین را بالا می برد.

این در حالی است که در تاریخ 22 سپتامبر نیز وزارت دارایی این کشور دست به مداخله در بازار ارز زده بود. در آن مقطع افزایش اختلاف میان نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن و فدرال رزرو منجر به کاهش ارزش ین در برابر دلار شده بود.

در حال حاضر بسیاری از بازیگران بازار تردید دارند که توکیو علی رغم دارا بودن 1.33 تریلیون دلار ذخایر خارجی می تواند روند نزولی ین را متوقف کند یا نه.