به گزارش اکوایران، نوسان قیمتی در بازار فلزات صنعتی ظرف هفته منتهی به روز جمعه شانزدهم دسامبر شدت بیشتری به خود گرفت؛ در حالی که انتشار داده شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا ظرف روز سه‌شنبه 13 دسامبر با نرخی کمتر از برآورد باعث شد تا فعالان بازارهای کالایی به کاهش رشد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو امیدوار شده و بهای فلزات پایه در این روز و روز چهارشنبه 14 دسامبر در مسیر رشد نرخ نوسان کند، تصمیم فدرال رزرو در خصوص رشد نرخ بهره به سطوح 5 درصد برای سال آینده میلادی به کاهش بهای این محصولات منجر شد.

سیگنال مثبت رشد 50 واحدی نرخ بهره

مطابق انتظار فعالان بازار، کاهش سرعت رشد تورم در آمریکا برای ماه نوامبر باعث شد تا فدرال رزرو از میزان سیاست انقباضی خود کاسته و نرخ بهره را برای ماه دسامبر 50 واحد افزایش دهد. این در حالی بود که پیش از این فدرال رزرو برای چهار مرحله متوالی نرخ بهره را 75 واحد افزایش داده بود. به این ترتیب نرخ بهره در آمریکا ظرف سال جاری میلادی از محدوده صفر تا 0.25 درصد به 4.5 تا 4.75 درصد ظرف ماه پایانی سال رسید.

افزایش مستمر رشد نرخ بهره در سال جاری میلادی با افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به نگهداری دلار و ایجاد واهمه از بروز رکود اقتصادی باعث شد تا نرخ اغلب کامودیتی‌ها با محوریت فلزات صنعتی از اوج قیمت ثبت شده در میانه ماه مارس سقوط کرده و در کف قیمت بیش از یک سال اخیر خود قرار گیرد.

با این وجود کاهش سرعت رشد تورم ظرف ماه‌های پایانی سال 2022 و هشدار اقتصادانان نسبت به تبعات اقتصادی زیاده‌روی در زمینه سیاست‌های انقباضی باعث شد تا فدرال رزرو در مرحله پایانی رشد نرخ بهره در سال جاری میلادی، از سختگیری خود کاسته و تنها 50 واحد بر نرخ بهره بیفزاید. این خبر از سویی به کاهش ارزش دلار آمریکا منحر شد و از سوی دیگردسیگنالی مثبت برای بازارهای مالی و کالایی دنیا به همراه داشت.

ناامیدی از استمرار سیاست انقباضی در سال 2023

اگرچه رشد 50 واحدی نرخ بهره خبری خوش برای فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا بود، اما فدرال رزرو در آخرین جلسه خود در سال 2022 از احتمال افزایش نرخ بهره تا سقف 5.1 درصد برای سال 2023 به منظور کاهش بیشتر تورم سخن گفت. این درالی بود که فعالان بازار به ثبات نرخ بهره در محدوده فعلی برای سال آینده میلادی امیدوار بودند. با این وجود به نظر می‌رسد که اعضای فدرال رزرو مهار تورم را در اولویت می‌دانند و هدف کاهش تورم به سطح 2 درصد را با جدیت پیگیری می‌کنند.

افزایش سقف رشد نرخ بهره برای سال آینده میلادی با افزایش واهمه فعالان بازار از بروز رکود اقتصادی در سال آینده میلادی باعث شد تا روند رو به رشد بهای فلزات ظرف 2 روز پایانی هفته ادامه‌دار نشده و فلزات پایه بخشی از رشد نرخ خود در روزهای ابتدایی هفته را از دست بدهند.