به گزارش اکوایران وال‌استریت هفته منتهی به روز جمعه نهم سپتامبر را افزایشی به اتمام رساند؛ به این ترتیب در بازه زمانی یک هفته‌ای شاخص S&P500 رشدی 3.6 درصدی، شاخص نزدک افزایشی 4 درصدی و شاخص داوجونز رشدی 2.6 درصدی را به ثبت رساندند. ثبت بازده مثبت هفتگی در حالی در بازار سرمایه آمریکا به ثبت رسید که ظرف 4 هفته قبل بازار سرمایه در این کشور با سقوط ارزش مواجه شده بود. در حال حاضر نیز بازده شاخص‌های اصلی وال‌استریت در بازه زمانی یک ماهه و یک ساله منفی است.

بازده ماهانه شاخص‌های اصلی منفی ماند

بازار سهام ایالات متحده روز جمعه افزایش یافت و شاخص‌های اصلی این بازار اولین افزایش هفتگی خود را ظرف 4 هفته گذشته به ثبت رساندند. سرمایه‌گذاران این بازارها نگرانی‌های خود در خصوص چشم‌انداز منفی رشد اقتصاد جهانی را کنار گذاشته‌اند و این هفته با دست و دلبازی بیشتری خرید کرده‌اند. در عین حال از اواسط ماه اوت بازار سرمایه آمریکا افت ارزش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد و بنابراین بازگشت قیمتی در این بازار دور از انتظار نبود. نگرانی نسبت به سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و بروز نشانه‌های از کند شدن رشد اقتصادی در اروپا و چین عامل قرمزپوشی بازارهای سرمایه آمریکا ظرف یک ماه اخیر بود. ظرف بازه زمانی یک ماه شاخص S&P500 بازده منفی 3.4 درصدی، شاخص داوجونز کاهش 3.5درصدی و شاخص نزدک نیز افتی 5.9 درصدی را به ثبت رساندند.

در این شرایط تحلیلگران معتقدند بازگشت قیمتی در وال‌استریت نتجیه اصلاح قیمت‌های پیشین است؛ همچنان نااطمینانی نسبت به داده‌های اقتصادی و سیاست تهاجمی فدرال رزرو بر بازارها سنگینی می‌کند.

بازار سرمایه چشم‌انتظار داده‌های تورمی

روز سه‌شنبه سیزدهم سپتامبر، شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین منتشر می‌شود. پیش‌بینی ‌ها میزان رشد این شاخص برای ماه اوت نسبت به زمان مشابه در سال قبل را 8.1 درصد برآورد کرده‌اند. این در حالی است که میزان رشد این شاخص در ماه ژوئیه برابر 8.5 درصد بود. کاهش بهای بنزین تاثیری به‌سزا در افت تورم مصرف‌کننده در آمریکا برجای خواهد گذاشت.

فدرال رزرو متعهد به کنترل تورم است

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روز پنجشنبه گفت که بانک مرکزی ایالات متحده به شدت متعهد به کنترل تورم است؛ سرمایه گذاران در مورد چشم انداز افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو نگران هستند. روز جمعه، کریستوفر والر، از اعضای فدرال رزرو، گفت: فدرال رزرو باید با افزایش نرخ بهره تورم را کنترل کند. استر جورج، رئیس فدرال رزرو کانزاس سیتی گفت مهار تورم می‌تواند دشوارتر از حد انتظار باشد. 90 درصد فعالان بازار احتمال می‌دهند که نرخ بهره در این مرحله افزیاش 75 واحدی داشته باشد.