به گزارش اکوایران؛ شرکت سیمان آرتا اردبیل که متشکل از سیمان اردبیل و آهک آذر شهر است، در بورس تهران با نماد ساربیل شناخته می شود. این شرکت در صورت های مالی 9 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه سال جاری نشان داد که رشد بالایی در درآمدزایی و سودآوری دارد. شرکت سیمان آرتا اردبیل در سال ۱۳۶۶ با نام شرکت سیمان اردبیل و آهک آذرشهر به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد. موضوع فعالیت این مجموعه اجرای طرح تولید سیمان در منطقه روستای گرده اردبیل با ظرفیت ۲۳۰۰ تن کلینکر و در خصوص تولید آهک در منطقه آذرشهر با ظرفیت ۲۵۰ تن آهک هیدراته است. در اسفند 1382 بخشی از سهام شرکت از طریق بورس اوراق بهادار تهران به عموم عرضه و بقیه سهام دولتی در آذر ماه ۱۳۸۳ به بخش خصوصی واگذار گردید. در حال حاضر سهامدار اصلی این شرکت، گروه سرمایه گذاری سیمان اسپندار و شرکت سرمایه گذاری  و توسعه صنایع سیمان است. محصولات استراتژیک این مجموعه در ماه های اخیر سیمان پاکتی پوزولانی و سیمان فله تیپ 2 در بازار داخل و کلینکر در بخش صادراتی است.

فروش ماهانه سیمان آرتا اردبیل از ابتدای سال 1400

شرکت سیمان آرتا اردبیل در سال گذشته توانسته بود فروش خود را به 410 میلیارد تومان برساند. این مجموعه در سال گذشته متوسط فروش ماهانه 34.2 میلیارد تومانی داشته است. در هشت ماه طی شده از سال جاری، متوسط فروش ماهانه ساربیل به 63 میلیارد تومان در ماه رسیده است که به نسبت 34.2 میلیارد تومان متوسط فروش سال گذشته 84 درصد افزایش یافته است.

IMG_20221213_185750_456

سیمان آرتا اردبیل در هشت ماهه طی شده از سال جاری توانسته است 503 میلیارد تومان فروش داشته باشد که از فروش 12 ماهه سال قبل بیشتر است. این مجموعه در هشت ماهه ابتدایی سال قبل 286 میلیارد تومان فروش داشته که نشان می دهد فروش هشت ماهه سال جاری 76 درصد افزایش یافته است. ساربیل در تیر ماه امسال که هفتمین ماه سال مالی جاری این شرکت به حساب می آید توانسته است 74 میلیارد تومان فروش به ثبت برساند. این درحالی است که تیر ماه سال قبل فروشی 26 میلیارد تومانی داشته که نشان دهنده رشد 185 درصدی فروش ماه به ماه این مجموعه است. ساربیل در تیر ماه علاوه بر بیشترین افزایش به نسبت ماه مشابه در سال قبل، بیشترین فروش ماهانه را نیز تا انتهای ماه هشتم از سال جاری به ثبت رسانده است.

عملکرد مالی شرکت سیمان آرتا اردبیل در صورت های 9 ماهه

شرکت سیمان آرتا اردبیل از آن دسته شرکت های بورسی به شمار می رود که سال مالی خود را با دی ماه آغاز می کند. این مجموعه در صورت های مالی 9 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه امسال نشان داده است که افزایش بهای تمام شده محصولاتش کمتر از رشد فروش آن ها بوده. شرکت های صنعت سیمان که در سال های قبل با مشکلات صادرات و نرخ های پایین داخلی مواجه بودند، در سال جاری توانستند بخشی از این مشکلات را پشت سر بگذارند. از سمتی ممنوعیت های صادراتی کاهش یافته است و از سوی دیگر فروش در بورس کالا قیمت های اصولی تری را نسیب آن ها کرده. با تمام این تفاسیر رشد حاشیه سود شرکت ها که افزایش قابل توجهی در سودآوری آن ها ایجاد می کند، به مذاق سیمانی ها خوش آمده است اما همین افزایش حاشیه سود باعث رشد تورم محصولات سیمانی می شود.

IMG_20221213_185750_122

ساربیل در 9 ماهه سال مالی جاری توانسته است فروش خود را با افزایش 79 درصدی به 456 میلیارد تومان برساند. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی این شرکت نیز 56 درصد افزایش داشته و به 208 میلیارد تومان رسیده است. با افزایش بیشتر درآمد ها به نسبت بهای آن، حاشیه سود ناخالص این مجموعه افزایش 7 درصدی داشته و به 54 درصد رسیده است. سود ناخالص ساربیل در این 9 ماهه 105 درصد به نسبت مدت مشابه در سال مالی قبل افزایش داشته و به 248 میلیارد تومان رسیده است. هزینه های عملیاتی و هزینه مالیات این شرکت به ترتیب 63 درصد و 79 درصد افزایش داشته است. در نهایت با رشد 38 درصدی سایر درآمد ها و هزینه های غیر عملیاتی این مجموعه که ناشی از سرمایه گذاری های شرکت سیمان آرتا اردبیل بوده است، سود خالص 9 ماهه با رشد 110 درصدی از 94 میلیارد تومان در 9 ماهه سال مال قبل به 196 میلیارد تومان در 9 ماهه سال مالی جاری رسیده است. ساربیل در اطلاعیه کدال خود نیز رشد سود عملیاتی این مجموعه را ناشی از افزایش 107 درصدی نرخ متوسط سیمان فله و رشد 64 درصدی نرخ متوسط فروش سیمان پاکتی این مجموعه عنوان کرده است. با تمام این تفاسیر به دلیل قطعی گاز صنعت سیمان و جایگزین شدن سوخت مازوت در روز های اخیر، سرمایه گذاری با افق دید کوتاه مدت در این صنعت بسیار پر ریسک است.