به گزارش اکوایران رینگ صنعتی بورس کالای ایران در روز یکشنبه 27 شهریور با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شد به نحوی که 67 درصد عرضه‌های گندله، 100 درصد عرضه‌های آهن اسفنجی و 55.5 درصد عرضه کنسانتره آهن در این روز مورد معامله قرار گرفت.

مازاد عرضه مانع رقابت قیمتی در بازار کنسانتره و گندله شد

سنگ‌آهنی‌ها در روز یکشنبه 27 شهریور برابر 770 هزار تن گندله در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کردند که برای این محصول تقاضایی برابر 616 هزار تن در این بازار به ثبت رسید و در نهایت نیز 516 هزار تن گندله از این رینگ با میانگین قیمت 2 هزار و 900 تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. از آنجاییکه میزان تقاضا نسبت به عرضه کمتر بود، اغلب معاملات گندله در قیمت پایه انجام شد.

میزان تولید گندله در کشور ظرف ماه‌های اخیر فراتر از تقاضا بوده و این موضوع باعث شده تا تولایدکنندگان این محصول با دپوی محصول مواجه شوند. این موضوع مانع از رشد بهای این محصول در بازار داخل ظرف ماه‌های اخیر شده است.

تولیدکنندگان کنسانتره آهن نیز در روز یکشنبه 27 شهریور برابر  315 هزار تن محصول در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه کردند که برای آن تقاضایی برابر 415 هزار تن در بازار به ثبت رسید و در نهایت نیز 175 هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب از کل عرضه کنسانتره برابر 55.5 درصد با میانگین نرخ 2هزار و 360 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رفت. برتری عرضه نسبت به تقاضا در این بازار منجر به آن شد که اغلب معاملات با قیمت پایه منعقد شود.

رقابت 3 تا 17 درصدی برای آهن اسفنجی

برخلاف رینگ کنسانتره و گندله، بازار آهن‌اسفنجی در روز یکشنبه 27 شهریور پر رونق بود و همین موضوع باعث شد تا متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌های آهن اسفنجی دست به رقابت قیمتی تا 17 درصدی نیز بزنند. ظرف روز یکشنبه 27 شهریور بالغ بر 140 هزار تن آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی برابر 366 هزار تن در باار به ثبت رسید و در نهایت نیز به فروش 140 هزار تن آهن اسفنجی با میانگین قیمت 7 هزار و 800 تومان به ازای هر کیلوگرم منجر شد.

به این ترتیب فاصله قیمت میان هر کیلوگرم آهن اسفنجی و گندله به‌عنوان 2 محصول متوالی در زنجیره آهن و فولاد به 5 هزار تومان رسید که رقمی بسیار فراتر از تفاوت هزینه تولید میان این دو محصول است.

پیش‌بینی کمبود آهن اسفنجی در کشور ظرف ماه‌های پیش‌رو و با شروع فصل سرد به دلیل کمبود گاز طبیعی از مهم‌ترین دلایل رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌های آهن‌اسفنجی بود.