به گزارش اکوایران، بیمه مرکزی در اقدامی غیرمنتظره فهرستی از اسامی و اطلاعات بدهکاران عمده صنعت بیمه کشور تا پایان شهریور ماه امسال را منتشر کرد که از برخی جهت‌ها قابل تامل است.

بیمه مرکزی در سال 1350 به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت از بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها و همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت به صورت شرکت سهامی تاسیس شده است.

 مجید مشعلچی قائم مقام بیمه مرکزی انتشار اطلاعات مربوط به بدهکاران صنعت بیمه را در راستای شفافیت اعلام کرد.

تا پایان شهریور ماه امسال خالص کل مطالبات صنعت بیمه کشور شامل مطالبات سررسید شده و نشده در بخش‌های مختلف قریب به ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (که حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بوده) حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.

آخرین گزارش بیمه مرکزی نشان می‌دهد طی 9 ماهه نخست امسال بیش از 202 همت حق بیمه از سوی بیمه‌گذاران به شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت شده است؛ با این حساب می‌توان خالص بدهی بدهکاران به صنعت بیمه حدود 44 درصد از کل حق بیمه تولیدی طی این دوره است.

کل درآمد صنعت بیمه از حق بیمه‌های پرداختی مردم است و هزینه آن برای پرداخت خسارت زیان دیدگان فعلی و آینده است؛ اما این درحالی است که این صنعت حدود 90 همت مطالبه از بدهکاران خود دارد.

photo_2024-01-22_16-59-14

بزرگترین بدهکاران صنعت بیمه کشور

بر اساس اعلام بیمه مرکزی از 90 همت مطالبات بیمه مرکزی تا پایان شهریور ماه امسال حدود 14.5 همت مربوط به مطالبات سنواتی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است؛ همچنین 164 بیمه‌گذار صنعت بیمه بدهی سنواتی بالای 10 میلیارد تومان، 17 بیمه‌گذار بدهی سنواتی بالای 100 میلیارد تومان و 3 بیمه‌گذار هم بالای 1000 میلیارد تومان بدهی سنواتی دارند.

بررسی آمارها نشان می‌دهد بزرگترین بدهکار بیمه مرکزی، بنیاد شهید و امور ایثارگران با بدهی 2.6 همتی است.

دو شرکت ملی نفتکش و شرکت ملی نفت هر کدام با بدهی 1.1 همت و 482 میلیارد تومانی در جایگاه دوم و سوم بزرگترین بدهکاران صنعت بیمه کشور قرار دارند.

در میان بدهکاران با بدهی بیش از 100 میلیارد تومان به بیمه مرکزی نام شرکت‌هایی از جمله راه آهن جمهوری اسلامی، ایران خودرو، مخابرات، دانشگاه آزاد اسلامی، قوه قضاییه، بانک مسکن و شرکت ملی گاز نیز به چشم می‌خورد.

لازم به ذکر است فهرستی بیمه مرکزی منتشر کرده تنها مربوط به  بدهی‌های سررسید شده بیش از 10 میلیارد تومان است.

خالص مطالبات 90 همتی صنعت بیمه کشور از بدهکاران در حالی است که بیمه مرکزی در سال گذشته با زیان انباشته (معادل 44 میلیارد تومان) مواجه بوده است.