به گزارش اکوایران، روند تزریق پول دربازار باز مسیر صعودی خود را ادامه داده و به بالاترین سطح خود در تقریبا دو ماه اخیر رسیده است. یکی از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی کنترل نقدینگی بانک ها و در ادامه تنطیم نرخ سود بین بانکی در راستای هدف گذاری تورمی است. در همین راستا این نهاد در دو بازار مهم همواره نقدینگی بانک‌ها را مدیریت می کند. در بازار باز که بانک مرکزی به نوعی تصمیم گیرنده است و در بازار شبانه که عمدتا رفتاری منفعل دارد.

بررسی ها‌ی آماری بازار های بین بانکی در این هفته نشان از شدت گرفتن تزریق پول در بازار باز و افت این شاخص در بازار شبانه داشته است.

رکوردزنی تزریق پول در بازار باز 

در هفته منتهی به 8 آبان ماه در بازار باز بانک‌های نیازمند حدودا 140 همت اوراق به بانک مرکزی پیشنهاد داده اند. در این بازار بانک ها اوراق بدهی دولتی را وثیقه گذاشته و در مقابل از بانک مرکزی استقراض پول می کنند. این اقدام با تاریخ سررسید عموما یک هفته ای انجام شده و نرخ سود آن برابر با 23 درصد است. 

آمار ثبت شده در سی و دومین حراج بازار باز نشان می دهد نیاز به پول بانک‌ها در سطح 140 هزار میلیارد تومان بوده در حالیکه بانک مرکزی با 85 درصد آن موافقت کرده است. 

به عبارت دیگر این نهاد مهم در حدود 118 هزار و 900 میلیارد تومان نقدینگی در بانک‌ها تنها در این هفته تزریق کرده که تقریبا بالاترین سطح را در دو ماه گذشته داشته است.

در مقابل نیز با توجه به عملیات هفته قبل این حراج، حدودا 111 هزار و 390 میلیارد تومان از نهادهای مالی جمع آوری شده است. این اتفاق موجب شد تا خالص بسط پول در بازار باز هفته نخست آبان ماه سال 1402 ، در سطح 7 هزار و 510 میلیارد تومان قرار بگیرد. در کنار رشد تزریق پول در بازار باز اما این روند در بازار شبانه مسیری کاهشی را ثبت کرده است.

020809

افت تزریق پول در بازار شبانه

در بازار شبانه بانک‌ها می توانند در سررسید کوتاه مدت تر نیاز نقدینگی خود را مدیریت کنند. در این بازار نرخ سود معاملات در کوریدور دستوری بانک مرکزی حرکت می کند. این دامنه از 17 تا 24 درصد بوده که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد. زمانی که بانک‌های نیازمند نتوانند کسری خود را از طریق سایر بانک‌های دارای مازاد برطرف کنند می‌توانند با نرخ سود 24 درصدی از بانک مرکزی قرض پول کنند. در همین رابطه داده‌های ثبت شده از این بازار در هفته اخیر نشان می دهد همزمان با رشد تزریق پول در بازار باز، این شاخص در بازار شبانه کاهش پیدا کرده است.  

در حالی که تزریق بانک مرکزی در بازار شبانه یا به عبارت دیگر اعتبارات قاعده‌مند در هفته گذشته برابر با 13 همت بوده اما در این هفته این شاخص کمتر شده و اکنون به 2 هزار و 90 میلیارد تومان رسیده است. 

به بیان دیگر می‌توان گفت چرخش سیاست بانک مرکزی به تزریق بیشتر پول در بازار باز موجب شده تا سطح عملیات در بازار شبانه کمتر از هفته قبل رقم  خورده و به حداقل خود در بازه تقریبا دو ماهه برسد.

020809