این نشست در شرایطی برگزار شد که قانون جدید بانک مرکزی در مرحله تصویب و بررسی نهایی در مجلس قرار دارد. اهمیت بالای آن به این دلیل است که سال‌ها و دهه‌ها‌ جایگزین قانون فعلی پولی و بانکی کشور خواهد بود.

مهرزاد ذاکری سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی در این نشست با اشاره به اینکه یکی از چالشی‌ترین و بنیادی‌ترین مساله اساسی امروز بانک مرکزی بحث استقلال و اقتدار این نهاد است، یادآوری کرد: بررسی مبانی و ابعاد استقلال بانک مرکزی ایران در یک دهه اخیر نشان می‌دهد که استیلای مقامات دولتی بر بانک مرکزی جهت تامین منابع مالی دولت به ویژه کسر بودجه مهم‌ترین بحث در کاهش استقلال این بانک و مشکلات آن بوده است.

او توضیح داد که در یک دهه گذشته محدود شدن صادرات نفتی و تحریم‌ها، درآمدهای دولتی را به شدت کاهش داده و این امر فشار بر منابع بانک مرکزی و سیستم بانکی برای تحقق اهداف بودجه‌ای دولت را افزایش داده.

در ادامه این نشست ذاکری گفت: در یک دهه گذشته سیاست‌های پولی بانک مرکزی کارآیی لازم را نداشته و نتوانسته اثرگذاری در اقتصاد کلان کشور داشته باشد. در این یک دهه، مخارج جاری به حدود ۶ برابر مخارج عمرانی رسیده و مخارج جاری از منابع بانکی تامین شده.