به گزارش اکوایران، روند پایه پولی در کشور مسیری صعودی را طی چند ماه اخیر داشته است. بنابراین خوب است سهم شاخص های مختلف در روند این متغیر نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.  بررسی ها نشان می دهد بدهی بانک ها دراین مدت به بانک مرکزی به سطح بی سابقه ای رسیده است.

رشد بالای پایه پولی در مهر 1401 

در مهر ماه، شاخص پایه پولی درکشور با رشدی 34.5 درصدی نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته مواجه شده و در رأس این شاخص در سال جاری و  قرار گرفته است. با این حال رشد نقطه ای پایه پولی در سال جاری هنوز از سال قبل کمتر بوده است.

در بررسی متغیرهای اقتصادی در این مقطع مشاهده می شود بیشترین سطح در رشد پایه پولی را کماکان خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی داشته است.

پایه پولی

ترکیب سهم اجزای مختلف در بالابردن پایه پولی

در بررسی های مهر ماه مشاهده می شود بیشترین سهم در رشد نقطه ای پایه پولی در این مقطع به خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی تعلق داشته که برابر با 15.8 درصد بوده است.

هم ارز با این شاخص، سهم خالص سایراقلام بانک مرکزی در رشد نقطه ای پایه پولی برابر با 15.8 درصد بوده که بخش مهمی از آن می تواند از ناحیه مانده عملیات بازار باز باشد.

با این وجود با اینکه سهم بدهی بانک ها به بانک مرکزی در مرتبه سوم قرار گرفته اما سطح این شاخص روندی به مراتب صعودی را به ثبت رسانده است.

رکوردزنی در رشد بدهی بانک ها به بانک مرکزی

به طور کلی در مهر 1401، کل بدهی بانک ها به بانک مرکزی برابر با 197 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که از حیث مقدار رقمی آن بی سابقه به شمار می آید.

رشد نقطه ای در این شاخص اما برابر با 26.3 درصد بوده و سهم آن در رشد پایه پولی درمقایسه با مهر 1400، برابر با 7.8 درصد به ثبت رسیده است.

با این تفسیر مشاهده می شود سطح بدهی بانک ها به بانک مرکزی همچنان رقم بالایی دارد اما سهم خالص دارایی خارجی بانک مرکزی و سایر اقلام مرتبه بالاتری را در این مدت به ثبت رسانده است.

پایه پولی