زمانی که بانک مرکزی می خواهد به طریق غیر تورمی تری نیاز بانک ها به نقدینگی را برطرف کند در بازار باز و بازار شبانه فعالیت می کند. عملکردی که البته از دید برخی افتصاددانان باید حدو حدودی داشته باشد. مثلا زمانی که روند صعودی تزریق پول در بازار باز سرعت بالایی می گیرد و از سطح مورد نظری بالاتر می رود، رسوب پول در بانک ها بالارفته ومانده آن مستقیما در پایه پولی قرار می گیرد. هسته ای که مهم ترین بخش تورم زای کشور قلمداد می شود. اما روی هم رفته تزریق پول در این بازارها را بسیاری از کارشناسان مسیرهای امن تری برای بهبود نقدینگی بانک ها میدانند. دلیلش هم انتخاب سوم نهادهای مالی است. یعنی اضافه برداشت از بانک مرکزی. روشی که تورم زایی آن به مراتب بیشتر از مسیرهای دیگر بوده و خطر آن برای اقتصاد بالاتر است. به همین علت عملکرد بانک مرکزی در این بازارها خوب است که مانعی باشد برای رشد اضافه برداشت ها.

درکنار تزریق پول در این معاملات، نرخ بهره بین بانکی نیز عامل دیگری است که بانک مرکزی با فعالیت دراین نهاد ها سعی می کند سمت و سوی این شاخص کلیدی اقتصاد را تعیین کند. 

در هیمن رابطه در سومین سال برگزاری بازار باز، حراج این دادوستد به مرحله بیست و هفتم رسیده  و 18 بانک در این هفته مشارکت داشته اند. داده ها مسیر راکد بانک مرکزی در دو ماه اخیر را نشان می دهد اما بازار شبانه از این قاعله در هفته دوم مهر ماه خود را جدا کرده است.

طبق آمارهای هفته اخیر بانک مرکزی رشد 212 درصدی تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه به گونه ای بوده که پول پاشی کوتاه مدت این نهاد در بازار شبانه را به مرز 7 همت رسانده است.

درهمین رابطه به گزارش اکو ایران به نقل از اقتصادنیوز، روند عملیات بازار باز در هفته منتهی به 11 مهر ماه نشان از روند ثابت تزریق نقدینگی در این معاملات داشته است. 

در بازار باز نهادهای مالی اوراق به بانک مرکزی عرضه می کنند. این نهاد نیز متناسب با وضعیت نقدینگی بانکها و سیاست های کلان خود در راستای تنظیم نرخ بهره اقدام به تزریق یا جذب نقدینگی از این بازار می کند.

عملیات ریپوی بانک مرکزی در بازار باز اکنون به مرحله بیست و هفتم رسیده است. هر دسته اوراقی که بانک مرکزی از بانک ها می خرد، در تاریخ یک هفته ای دوباره آن را با نرخ سود معلوم شده از بانک ها جمع آوری میکند. به همین علت رقم تزریق، نرخ سود و تاریخ سررسید در این بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

بازار باز

ثبات عملیات بازار باز در هفته منتهی به 11 مهر

در این هفته سطح تزریق پول در بازار باز برابر با 67 هزار و 400 میلیارد تومان بوده و تفاوت چندانی را با هفته قبل خود نداشته است. به طور کلی از نیمه مرداد ماه تاکنون تزریق پول در بازار باز بدر حدود 70 همت ثبت شده و بانک مرکزی تزریق پول در بانک ها را در این مرز ثابت نگه داشته است.

در کنار تزریق ثابت پول در این معاملات، نرخ سود توافق بازخرید در معاملات بازار باز نیز به سبک روند یک ماه اخیر در حد 21 درصد ثابت مانده است.

باوجود تزریق ثابت پول در بازار باز اما اعتبارات قاعده مند در بازار شبانه در این هفته مسیری صعودی را اتخاذ کرده است.

صعود دوباره اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی

در بازار شبانه بانک ها می توانند نیاز های فوری خود را برطرف کنند. در این معاملات که تاریخ سررسیدشان از بازار باز کمتر بوده و حداکثر سه روزه قلمداد می شود. بانک ها دیگر تنها با بانک مرکزی طرف نیستند. به طور کلی بانک های دارای کسری می توانند نیازهای نقدینگی فوری خود را از  طریق استقراض از بانک های دارای مازاد برآورده کنند. نرخ سود بده بستان در این معاملات در بازه 14 تا 22 درصد قرار دارد. دو کف و سقفی که در اختیار بانک مرکز ی است ودر صورتی که بانکی تنواند با نرخ های پایین تری از سایر بانک ها استقراض کند می تواند با این نرخ از بانک مرکزی استقراض کند.

تزریق بانک مرکزی در این بازار به شیوه اعتبارات قاعده مند بوده که در این هفته برابر با 6 هزار و 850 میلیارد تومان ثبت شده است. بررسی ها نشان می دهد نسبت به هفته قبل افزایش محسوسی پیدا کرده است. اتفاقی که می تواند در کنار رشد تقاضای نقدینگی در بانک ها، احتمال رشد دارایی اوراق بانک ها را نیز در برداشته باشد.

بازار باز