به گزارش اکو ایران، بر اساس آخرین آمارهای اعلامی تا آبان ۱۴۰۱، در مجموع هفت میلیون و ۱۷۹ هزار و ۴۵۰ نفر تحت پوشش بهزیستی بودند. البته آنطور که مقامات دولتی می‌گویند سالانه بر آمار تحت پوشش افزوده می‌شود. تعدادی از این خانوارها، مردان سرپرست خانوار هستند و تعدادی دیگر هم زنان سرپرست هستند که مستمری این سازمان را دریافت می‌کنند. اما چند نفر از مشمولان بهزیستی را زنان تشکیل می‌دهند؟

به گفته نرجس خاتون اسعدی خلیلی، مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور در حال حاضر حدود ۲۷۸۰۰۰ خانوار با سرپرست زن تحت پوشش این سازمان هستند و این خانوارها از مستمری ماهیانه برخوردار هستند.

او به خبرگزاری ایلنا گفت: «به طور متوسط سالانه حدود ۲۰ درصد به تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش اضافه می‌گردد. البته هر ساله تعدادی به اقتضای شرایطی که برایشان به وجود می‌آید در صف انتظار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.»

اسعدی خلیلی گفت که در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۵ هزار خانواده واجد شرایط پشت نوبت که در راستای سیاست پذیرش افراد پشت نوبت و حذف صف انتظار، تحت پوشش سازمان قرار گرفته‌اند و بر حسب نیاز و شرایط ایشان از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند شده‌اند. 

شرایط عضویت زنان در بهزیستی برای مستمری

آنطور که او گفت، زنان سرپرست و نان آور خانواده، دختران خودسرپرست یا سرپرست خانوار و خانواده‌های نیازمند که براساس آزمون وسع در دهک درآمدی یک تا پنج قرار داشته باشند و تحت پوشش سایر نهادهای حمایتی نباشند، تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند، خدمات و مستمری دریافت می‌کنند.

مدت زمان حمایت، پرداخت مستمری و انجام فرایند توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، سه سال است. اگر خانوار پس از دریافت خدمات توانمندسازی، طی مدت سه سال به توانمندی لازم دست نیابد، پرداخت مستمری تا ۶ ماه بعد نیز ادامه می‌یابد. 

چه خدماتی به زنان سرپرست خانوار بهزیستی ارائه می‌شود؟ 

خدمات قابل ارائه برای خانوارها گسترده است و انواع مختلفی دارد از آماده‌سازی شغلی، پرداخت سرمایه کار، راه‌اندازی کسب و کارهای گروهی تا پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان و دختران شهری و روستایی، تامین هزینه تحصیل فرزندان دانش آموز و دانشجوی بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش از اقدامات توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است. 

به تعدادی از زنان سرپرست خانوار نیز که موفق به کسب مدرک مهارتی شده‌اند سرمایه کار بلاعوض هم پرداخت می‌شود. از دیگر خدمات برای زنان سرپرست خانوار معافیت سربازی یکی از فرزندان است.  ارائه تسهیلات معافیت سربازی یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد همسر است که به این گروه ویژه ارائه می شود.  

مستمری مددجویان بهزیستی در سال 1403

مبلغی به عنوان میزان مستمری برای زنان سرپرست خانوار ماهیانه پرداخت می‌شود که این مبلغ در سال گذشته برای خانواده تک نفره ۷۶۴ هزار تومان، دو نفره حدود یک میلیون تومان، سه نفره یک میلیون و ۵۲۸ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۹۶۵ هزار تومان و پنج نفر به بالا هم دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

به گفته‌ی وجیهه محمدی فلاح، مدیرکل بهزیستی البرز، مبلغ مستمری مددجویان بهزیستی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. آنطور که او به «ایسنا» گفت، مستمری جدید مددجویان با حقوق فروردین باید واریز می‌شد.