به گزارش اکوایران، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود،‌ تورم پیشران بخش خدمات را منتشر کرده است. تورم تولید کننده یا پیشران بخش خدمات نشان می دهد که میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور چگونه تغییر کرده است.  

خدمات، ‌بزرگترین سهم از کیک اقتصادی ایران را داشته و سهم عظیمی از ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص داده است. از این رو بررسی تورم تولید کننده آن اهمیت دارد. افزون بر آن فاصله تولیدکننده و مصرف کننده در بخش خدمات کمتر از سایر بخش‌های اقتصادی است. بنابراین بررسی تورم این بخش می‌تواند برآورد دقیق‌تری از تغییر قیمت خدمات ارائه شده‌ای که به دست مصرف کننده رسیده بدهد.

بررسی‌ها نشان می دهد که در بهمن 1402 تورم ماهانه و سالانه بخش خدمات کمتر شده است. البته این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت ارائه خدمات نبوده و به کمتر شدن سرعت رشد قیمت‌ها اشاره دارد.

 در مقابل تورم نقطه به نقطه این نرخ رویه افزایشی در پیش گرفته است. در ادامه به بررسی مقدار تورم پیشران بخش خدمات در بهمن 1402 پرداخته شده است.

مفهوم تورم تولیدکننده بخش خدمات

مرکز آمار در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار تورم تولیدکننده بخش خدمات در بهمن 1402 کرده است. تورم تولید کننده بخش خدمات نشان می دهد که میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور چگونه تغییر کرده است. از این تورم به عنوان تورم پیشران تولید خدمات نیز یاد می‌شود. چرا که افزایش ارائه خدمات از سمت تولیدکننده،‌ می‌تواند منجر به افزایش میانگین قیمت کالا و خدمات نهائی دریافت شده از سمت مصرف کننده شود.

شواهد آماری نشان می‌دهد که در بهمن ماه امسال تورم ماهانه و سالانه تولیدکننده بخش خدمات کمتر شده است. در مقابل نرخ تورم نقطه به نقطه پیشران خدمات در مقایسه با همین نرخ در دی 1402 افزایش داشته است.

تورم ماهانه بخش خدمات کمتر شد

کیک اقتصاد ایران از سه بخش اصلی تشکیل شده است. این سه بخش شامل «خدمات»، «صنعت» و «کشاورزی» است. بخش «خدمات» بزرگترین بخش از کیک اقتصاد ایران بوده و بیشترین سهم از ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص داده است.

باتوجه به اینکه فاصله میان تولیدکننده و مصرف کننده بخش خدمات کمتر از سایر بخش های اقتصادی است، بنابراین بررسی تورم تولیدکننده آن می تواند برآورد دقیقی از میزان رشد قیمت خدمات ارائه شده ای که به دست مصرف کننده رسیده، ارائه دهد.

بر اساس اعلام نظر مرکز آمار در بهمن 1402 تورم ماهانه تولیدکننده بخش خدمات به 1.4 درصد رسیده است.  به بیان ساده تر یعنی قیمت ارائه خدمات متنوع در بهمن سال گذشته، نسبت به قیمت همین گروه در دی ماه 1.4 درصد بیشتر شده است. این رقم نسبت به تورم پیشران خدمات در دی ماه کاهش 0.6 واحد درصدی را تجربه کرده است. باید توجه داشت کاهش تورم ماهانه به معنای پایین آمدن قیمت ارائه خدمات نیست. بلکه نشان می دهد که از سرعت رشد قیمت ها کاسته شده است.

به نظر می رسد بخش زیادی از کاهش تورم ماهانه خدمات در بهمن ماه متاثر از کاهش تورم خدمات ارائه شده در بخش های «اطلاعات و ارتباطات»، «تعمیر وسایل نقلیه و موتورسیکلت» و «خدمات مربوط به تامین غذا و جا» بوده است.

030126

تورم سالانه پیشران خدمات همسو با تورم ماهانه آن تغییر کرد

تورم سالانه تولیدکننده بخش خدمات نیز همچون تورم ماهانه آن روند کاهشی در پیش گرفته است. آمارهای رسمی نشان می دهد در بهمن 1402 تورم سالانه پیشران خدمات 55.3 درصد بوده و نسبت به این رقم در دی ماه، کاهش 1.1 واحد درصدی را به ثبت رسانده است. به بیان دقیق تر می توان گفت میانگین قیمت 12 ماهه خدمات در دوره منتهی به بهمن 1402 نسبت به میانگین قیمت همان خدمات در 12 ماه منتهی به ماه مشابه در سال 1401، معادل 55.3 درصد بیشتر شده است.

برخلاف رویه نزولی  در تورم سالانه و ماهانه، تورم نقطه به نقطه بخش خدمات افزایش یافته است.

افزایش تورم نقطه به نقطه بخش خدمات در بهمن 1402

در بهمن 1402 تورم نقطه به نقطه بخش خدمات به 46.8 درصد رسیده است. به بیان دقیق‌تر در بهمن سال گذشته قیمت ارائه گروه متنوعی از خدمات، نسبت به قیمت همان گروه در بهمن 1401 افزایش 46.8 واحد درصدی را تجربه کرده است. مقایسه ها حاکی از آن است که این نرخ در بهمن ماه 2 واحد درصد بیشتر از نرخ اعلامی  در دی ماه 1402 بوده است.

شواهد نشان می دهد این افزایش به دلیل بالا رفتن تورم نقطه به نقطه گروه های خدماتی «تعمیر وسایل نقلیه و موتورسیکلت»، «حمل و نقل و انبارداری»، «فعالیت های مربوط به تامین غذا و جا»، «اطلاعات و ارتباطات»، «فعالیت های املاک و مستغلات»، «فعالیت های حرفه ای و علمی»،‌ « فعالیت های اداری و پشتیبانی»، «خدمات سلامت و مددکاری اجتماعی»، و فعالیت های «هنری» و «بیمه ای» بوده است.