مهدی موحدی بکنظر در گفت‌وگو با اکوایران، در خصوص برنامه مالیاتی دولت در سال آینده و پیش بینی درآمد ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومانی از محل مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: اینکه به درآمدهای پایدار مالیاتی متکی باشیم، یک هدف اصیل است. 

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ولو اینکه از منابع سرشار طبیعی برخوردار باشند، برای تامین منابع دولت باید به منابع پایدار و سالم پناه ببرند. سالم‌ترین منابع مالی برای دولت‌ها، مالیات است که البته کارکردهایی علاوه بر کارکرد اقتصادی دارد و یکی از مهمترین کارکردهای مالیات، کارکرد اجتماعی – سیاسی آن است. 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی، افزود: وقتی می‌گوییم مالیات، یعنی به ابزاری اشاره می‌کنیم که رابطه بین حاکمیت و مردم را قرار است اصلاح کند. دولت وظیفه دارد در قبال مالیاتی که دریافت می‌کند، نسبت به آن پاسخگو باشد. این یک رابطه بسیار خوب برای شکل‌دهی یک دولت مدرن، مردم سالار و شبه‌دموکراتیک است.

موحدی با بیان اینکه دیگر نمی‌خواهیم وابسته به درآمدهای نفتی و نفرین منابع طبیعی باشیم که به شکل تاریخی برای ما تورم و ناترازی اقتصادی، به ارمغان آورد، باشیم، گفت: باید تصمیم بگیریم درآمدهای دولت باید به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی سوق داده شود. 

مالیات، تورم ایجاد نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، ناشی از تورم نیست، گفت: بلکه به دنبال این هستیم که از محل منابعی درآمدهای مالیاتی بدست آید که کمترین عارضه برای نظام اقتصادی کشور به بار آورد.

وی گفت: هیچ پایه جدید مالیاتی تعریف نکردیم، اما رویکرد ما در وصول مالیات طی دو سه سال اخیر تغییر پیدا کرده و بیشترین اتکا، به شناسایی فرارهای مالیاتی است.

او در گفت‌وگوی تصویری با اکوایران، جزئیات برنامه دولت در حوزه مالیات‌ستانی را تشریح کرد.