به گزارش اکوایران،‌ بازده واقعی بهتر پس از «فرار بزرگ» 2024 این مفهوم را تقویت می‌کند که دنیا از شرایطی که پس از بحران مالی جهانی رخ داد، فراتر رفته است؛ شرایطی که با تورم پایین، نرخ بهره نزدیک به صفر و نرخ بهره واقعی منفی همراه بود. اصطلاح فرار بزرگ به خروج مثبت یا رهایی ازچالش‌‎هایی که به دنبال بحران مالی جهانی رخ داد،‌ اشاره دارد.

دورانِ پس از بحران مالی جهانی، اغلب به عنوان یک حرکت اجتناب‌ ناپذیر به سوی بازده پایین‌تر در سطح جهان و تورم پایین در نظر گرفته می‌شود و اصطلاحاتی مانند «تله نقدینگی» و «رکود سکولار» واژه‌های مهم آن دوران بودند.

با وجود نگرانی‌ از سیاست‌های بیش از اندازه در پاسخ به همه‌‎گیری کووید-19 و بازگشت تورم، این سیاست‎ها در واقع به نفع بازارهای سرمایه‌ بوده است. سیاست‎های مربوط به نرخ بهره در اغلب کشورها مثبت بوده، نرخ بهره واقعی به سطوحی که پیش از بحران مالی بین‌المللی وجود داشت، بازگشته و خطرات مربوط به وقوع تورم منفی کاهش یافته است.

با وجود اینکه این دورانِ گذار با ناهمواری‌هایی همراه بوده، جنبه مثبت این فرار بزرگ این است که فضای سرمایه‌گذاری در حال حاضر طبیعی‌تر از دوران پیش از آغاز بحران مالی جهانی است و بازده مورد انتظار واقعی، اکنون کاملاً مثبت به نظر می‌رسد (نمودار 24).

در سال گذشته میلادی، اقتصاددان‌های گلدمن ساکس «بازگشت بازده» را به عنوان موضوع کلیدی چشم‌انداز خود از بازارها،‌ برجسته کردند. با افزایش نرخ بهره بدون ریسک - هم به شکل اسمی (بدون احتساب تورم) و هم به شکل واقعی (با احتساب تورم) - این چشم‌اندازِ بازده واقعیتی است که سرمایه‌گذاران در دوران پس از سال 2008 که بحران مالی جهانی آغاز شد،‌ تنها می‌‎توانستند خواب آن را ببینند.

ایجاد یک سبد سهام برای به دست آوردن این بازده بیشتر با در نظر گرفتن خطرات بالقوه، همچنان به عنوان یک استراتژی کلیدی برای چشم‌انداز سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در نظر گرفته می‌شود.
نمودار 24

با وجود اینکه بازده پول نقد همچنان بالا باقی مانده،‌ اقتصاددان‌های این شرکت مالی اعلام کرده‌اند دارایی‌های دیگر از این نظر در سال 2024 عملکرد بسیار بهتری نسبت به پول نقد خواهند داشت (نمودار 25). اگر سرمایه‌گذاران مایل به پذیرش ریسک اضافی در دوره‎‌هایی باشند که بازارها در مورد انتقال نرم اقتصادی (فرود نرم) پیش‌بینی شده توسط گلدمن ساکس نامطمئن هستند، ممکن است بتوانند بازده یا سود سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

هر نوع دارایی از حداقل یک ریسک اصلی محافظت می‌کند: در صورت افزایش ریسک رکود، اوراق قرضه باید عملکرد قوی‌تری داشته باشند. رشد قوی‌تر جهانی و خطرات اختلالات ژئوپولیتیکی باعث افزایش قیمت نفت می‌شود و اگر بانک‌های مرکزی زودتر از حد انتظار نرخ‌ها را کاهش دهند، بازارهای سهام‌ می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

اگرچه بازده سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت هنوز جذاب به نظر می‌رسد، گلدمن ساکس توصیه می‌کند که سرمایه‎ گذاران از تأکید بر نگهداری وجه نقد که در سال 2023 برجسته بود، صرف نظر کنند و ترکیب متعادل‌تری از دارایی‌ها را در سبد سهام خود در نظر بگیرند، از جمله سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مانند اوراق قرضه چندساله.

نمودار 25

برای سرمایه‌گذارانی که شانس بیشتری برای وقوع رکود و کاهش نرخ بهره در نظر می‌گیرند، دوری کردن از سرمایه‌های ریسکی و در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت می‌تواند گزینه مناسبی برای آن‌ها باشد.

از آنجایی که ارزیابی ارزش یا مزایای گنجاندن اوراق قرضه یا دارایی‌های بلندمدت در سبد سرمایه گذاری بهبود یافته است،‌ تحلیل‌گران گلدمن ساکس مدت‌زمان را به عنوان یک مؤلفه مثبت و سازنده‌تر برای چشم‌انداز اقتصادی در نظر می‌گیرند. تا حدی، این به سادگی منعکس‌کننده بازده بالاتر است که سهم بزرگتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. همچنین توزیع مورد انتظار بازده، یا نحوه توزیع سود یا زیان سرمایه‌گذاری نیز در شکل‌دهی این چشم‌انداز مثبت نقش دارد.

اوراق قرضه حفاظ ریسک کاهش تورم

ارزش اوراق قرضه به عنوان حفاظی در برابر رکود باید در زمانی افزایش یابد که بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهند تا ریسک رشد نزولی را خنثی کنند، به‌ویژه با کاهش بیشتر تورم.

اگر نرخ بهره اوراق قرضه بلندمدت بالاتر از نرخ سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت باشد، اضافه کردن اوراق قرضه بلندمدت به سبد سرمایه‌گذاری منطقی‌تر می‌شود. ممکن است نیاز باشد بازار به این نقطه برسد، به‌خصوص اگر نگرانی در مورد امور مالی دولت مستلزم بازده بالاتر از حد انتظار باشد.

با این حال، گلدمن ساکس معتقد است با حرکت به سوی سال 2024، در حال حاضر اهمیت فزاینده‌ای برای اوراق قرضه بلندمدت در سبد سرمایه‌گذاری وجود دارد. از سوی دیگر، با در نظر گرفتن ریسک منحنی‌های نرخ بهره تندتر، ممکن است ارزش داشته باشد که سرمایه‌گذاران، «موقعیت های اهرمی» (leveraged posistions)  در اوراق قرضه کوتاه‌مدت را بررسی کنند. موقعیت‌های اهرمی شامل استقراض وجوه برای افزایش اندازه سرمایه‌گذاری فراتر از آن چیزی است که فرد می‌تواند با سرمایه خود به آن دست پیدا کند.