به گزارش اکوایران،‌ اسرائیل قرار است نخستین گزارش از تأثیر جنگ با حماس در اقتصاد خود را منتشر کند و بانک مرکزی آن در حال بازنگری چگونگی تغییر نرخ بهره است.

به نوشته بلومبرگ، پیش‌بینی محققان بانک مرکزی اسرائیل از وضعیت اقتصادی، با تصمیم این بانک برای چگونگی تغییر نرخ بهره همراه شده که قرار است در روز دوشنبه (2 آبان) اعلام شود. در دو جلسه اخیر بانک مرکزی اسرائیل، نرخ بهره 4/75 درصد باقی مانده است. در اوایل سال 2022 میلادی، نرخ بهره نزدیک به صفر بود، اما پس از آن‌ نرخ بهره 10 مرتبه افزایش پیدا کرد و به سطح فعلی رسید که بیشترین میزان از سال 2006 است.

اسرائیل در حال حاضر با هزینه‌های اقتصادیِ جنگ دست و پنجه نرم می‌کند که بازارهای مالی آن را متزلزل کرده است؛ از بازار اوراق قرضه گرفته تا بازار سهام. همچنین بانک مرکزی اسرائیل برای جلوگیری از افت ارزش ارز آن موسوم به «شِکِل»، اعلام کرده دست‌کم 30 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. انتظار می‌رود این بانک برای جلوگیری از فشار بیشتر بر شِکِل، فعلا از کاهش نرخ بهره خودداری کند.

چشم‌انداز پیشین اقتصادی در ماه جولای نشان می‌‎داد میزان تورم اسرائیل کاهش می‌یابد و رشد تولید ناخالص داخلی نیز در سال جاری میلادی سریع‌تر می‌شود.

در حالیکه افت ارزش شِکِل از چند ماه قبل با قانون اصلاحات قضایی آغاز شد، آغاز درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل این روند را تسریع کرده و ارزش شِکِل به کمترین سطح خود در هشت سال اخیر رسیده است. این آمارها باعث شده این ارز دارای یکی از بدترین‌های عملکردها در ماه اکتبر در مقایسه با سایر ارزهای جهان باشد. شِکِل در ماه جاری میلادی، 6 درصد از ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داده است.

با وجود اینکه سیاست‌گذاران سرزمین‌های اشغالی به کاهش ارزش شِکِل به عنوان یک عامل مهم تورم‌زا اشاره می‌کنند، جنگ کنونی می‌تواند اخلال بزرگی در اقتصاد اسرائیل به وجود آورد و تقاضای مصرف‌کنندگان برای کالا و خدمات را کاهش دهد.