به گزارش اکوایران، عربستان سعودی برای دومین‌بار در سال جاری از اوراق قرضه استفاده خواهد کرد، زیرا کاهش قیمت نفت باعث ایجاد کسری بودجه در این کشور شده است.

یکی از افراد مطلع به بلومبرگ گفته که بزرگترین اقتصاد خاورمیانه قصد دارد اوراق بهادار اسلامی با سررسید ۶ و ۱۰ ساله منتشر کند.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده عربستان سعودی در سه ماهه اول سال به دلیل کاهش سرعت رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌ها دچار کسری بودجه شده است و این احتمال وجود دارد که تمام سال مالی را با بحران کسری بودجه روبه‌رو شود.

عربستان سعودی می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ به یکی از قدرت‌های برتر اقتصادی جهان تبدیل شود، به همین خاطر برنامه‌های توسعه‌ای پرهزینه‌ای را در پیش گرفته است‌. همین مسأله این کشور را مشتاق قیمت‌های بالای نفت کرده است. به همین خاطر عرضه نفت توسط عربستان و اعضای اوپک پلاس کاهش یافت ولی نگرانی تجار از نرخ‌های بهره بالا و رکود اقتصاد جهانی بر تقاضای سوخت اثر گذاشت و قیمت نفت در ماه قبل کاهش یافت.

پیش‌بینی ۱.۱ درصدی صندوق بین‌المللی پول از کسری تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳، با انتظارات دولت عربستان در تضاد است. دولت عربستان در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی مازاد بودجه برای دومین سال متوالی را داشته است.

بر اساس شاخص‌های بلومبرگ، اوراق قرضه دلاری عربستان سعودی با بازدهی متوسط ۴.۶ درصدی معامله می‌شود. این پادشاهی آخرین‌بار در ژانویه 10 میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرده بود.