ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت در تازه ترین حرفهایش تاکید کرد که با ادامه روند موجود ممکن است تعداد فوتی های کرونایی ایران به دو برابر تعداد این روزها برسد او برای این حرف از داده های یک مرکز سنجش و پایش سلامت به نام IHME استفاده کرد، موسسه ای امریکایی که به عنوان بخشی از دانشگاه واشنگتن، مشغول اندازه گیری دقیق و قابل مقایسه پارامترهای سلامت و ارائه پیشبینی بر اساس آنها است.

مسئولان حوزه سلامت کشورهای مختلف برای تصمیم گیری در این حوزه، به اطلاعات و پیشبینی های این موسسه استناد می کنند. به همین بهانه تازه ترین سنجش ها و پیش بینی های این موسسه درباره وضعیت شیوع کرونا را در ایران بررسی می کنیم. این داده ها آخرین بار در نهم نوامبر یعنی ۱۹ آبان ماه به روز شده است.

کرونا اصلی ترین دلیل مرگ ایرانی ها

بر اساس گزارش آی اچ ام اییی از تاریخ دوازده تا ۱۹ آبان کرونا اصلی ترین دلیل مرگ و میر در ایران بوده است و بالاتر از حمله و بیماری قلبی، سکته مغزی و تصادفات رانندگی ایستاده است و تخمین زده می شود که۲۲ درصد مردم ایران تا ۱۹ آبان به کرونا آلوده شده اند و در حال حاضر میزان مرگ کرونایی در ایران بیشتر از چهار نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

سه سناریو برای پیش بینی تعداد فوتی ها

آی اچ ام ایی سه سناریو را برای پیش بینی وضعیت مرگ و میر تجمعی و مرگ و میر روزانه کرونا برای کشورهای مختلف از جمله ایران در نظر گرفته است،

اول اینکه ممنوعیت ها برداشته شود و هیچ اقدامی در زمینه اعمال محدودیت صورت نگیرد، دوم اینکه وضعیت به همین شکلی که هست ادامه پیدا کند و سوم اینکه پوشش ۹۵ درصدی ماسک برقرار شود. این موسسه می گوید اگر اوضاع به همین ترتیب ادامه پیدا کند تا اول ژانویه تعداد کل فوتی های ایران به ۸۴هزار نفر می رسد و اگر پوشش ماسک به ۹۵ درصد برسد ۷ هزار نفر از تعداد کل فوتی ها کم خواهد شد در مقابل اگر محدودیت ها و رعایت پرتکل ها برداشته شود تعداد فوتی ها تا ۱۳۰ هزار نفر تا اول ژانویه خواهد رسید.

پیش بینی دیگری که آی اچ ام ایی ارائه می کند تعداد فوتی های روزانه است، طبق پیش بینی این موسسه با ادامه وضع موجود  تا دو هفته آینده روند مرگ و میر در ایران صعودی خواهد ماند و تاحدود ۶۰۰ نفر در روز خواهد رسید بعد از آن دوباره نزولی خواهد تاجایی که اول ژانویه به میانگین ۳۶۰ نفر می رسد و اوایل مارس می تواند به زیر ۱۰۰ نفر در روز برسد.

اینطور که آی اچ ام ایی پیش بینی کرده اگر محدودیت ها برداشته شوند قصه برای ایرانی ها بسیار غم انگیز خواهد شد و احتمال اینکه تعدادفوتی ها به ۱۲۰۰ نفر در روز برسد وجود خواهد داشت.

منتظر رفع محدودیت نباشید

اینطور که موسسه سنجش سلامت دانشگاه واشنگتن می گوید،‌ احتمال برداشته شدن محدودیت ها در ایران تا قبل آبان ماه سال آینده بسیار کم است یعنی اگر فکر می کنید کشف واکسن به سرعت ما را نجات می دهد سخت در اشتباهید.