به گزارش اکو ایران، سی‌ان‌ان نوشت طبق توافقی که میان آمریکا و ژاپن صورت گرفته، مقدار محدودی از واردات فولاد ژاپن می‌تواند بدون 25 درصد گمرکی و تعرفه صورت بگیرد. این تعرفه را ترامپ در سال 2018 وضع کرده بود.

البته طبق این توافق، اگر ژاپن بیش از مقداری محدود، واردات را انجام دهد تعرفه‌ها باز می‌گردد. ژاپن یکی از ده منبع اصلی تامین فولاد در ایالات متحده است. با این حال، این کشور تنها حدود 4 درصد از واردات کل فولاد را در بر می‌گیرد.

این توافق، آلومینیوم را در بر نمی‌گیرد اما ترامپ تعرفه را بر آلومینیوم هم قرار داده‌ بود. اقدامات اخیر در ادامه توافق‌هایی است که سال گذشته میان آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفت تا تعرفه‌های مربوط به فلزات از دوران ترامپ را کاهش دهد.

اقدام کاخ سفید در حالی صورت می‌گیرد که آمریکایی‌ها با افزایش بی‌سابقه نرخ تورم روبه‌رو هستند و کمبود کالا در شرایط همه‌گیری، وضعیت را وخیم کرده‌ است. برداشتن تعرفه یکی از اقداماتی است که در حیطه اختیارات ریاست‌جمهوری در آمریکا قرار دارد و می‌تواند به بهبود شرایط در این وضعیت کمک کند.

به صورت کلی، رئیس‌جمهوری در آمریکا از طرف اهالی کسب‌ و کار تحت فشار قرار دارد و بسیاری از کسبه انتظار دارند که او تعرفه‌ها را بردارد.

آمریکا در ماه اکتبر هم به توافقی مشابه با اتحادیه اروپا دست پیدا کرد و توانست تحریم‌های ترامپ را در زمینه آلومینیوم و فولاد، سبک‌تر کند. اتحادیه اروپا هم که قصد داشت در اقدامی تلافی‌جویانه، تعرفه‌هایی را علیه محصولات آمریکایی قرار دهد، از این تصمیم خود منصرف شد. صحبت‌ها میان آمریکا و بریتانیا درباره تعرفه‌های فولاد هم به زودی انجام خواهد شد.