به گزارش اکوایران،‌ طبق آمارهای سالانه از وضعیت نیروی کار در کشور نرخ بیکاری در بهار سال 1402 به 8.2 درصد رسیده است. با توجه به این که نرخ مشارکت نیز در این بازه زمانی افزایش یافته، می توان گفت که وضعیت بیکاری در کشور در بهار امسال بهبود یافته است. در بررسی شاخص‌های بازار کار میان گروه‌های جنسیتی، نرخ اشتغال مردان و زنان در بهار سال 1402 افزایش یافته اما نرخ اشتغال زنان همچنان به میزان چشمگیری کمتر از نرخ اشتغال مردان است. همچنین، علی‌رغم کاهش نرخ بیکاری برای مردان و زنان، این نرخ در گروه زنان رقم بالاتری به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر، با این که بیکاری زنان در بهار امسال کاهش یافته اما همچنان جمعیت زنان بیکار از جمعیت مردان بیکار بیشتر است. شاخص نرخ مشارکت نیز برای گروه مردان و زنان به میزان 0.3 واحد درصد افزایش یافته است.

شاخص‌ها سه گانه؛ راویان بازار کار

سه شاخص «نرخ اشتغال»،‌«نرخ بیکاری»‌ و «نرخ مشارکت» می توانند تصویری کلی از وضعیت نیروی کار در کشور ارائه دهند. نرخ اشتغال از نسبت جمعیت شاغل بر کل جمعیت در سن کار (15 سال و بیشتر) به دست می‌آید و نشان دهنده درصدی از افراد در سن کار است که در زمان آمارگیری مشغول به کار بوده‌اند. برای محاسبه نرخ بیکاری،‌ جمعیت افراد بیکار را بر جمعیت فعال اقتصادی تقسیم می کنند. به طور خلاصه، در تعاریف مرکز آمار فردی بیکار محسوب می شود که در زمان آمارگیری فاقد کار بوده و از سه هفته قبل از‌ آن در جستجوی کار باشد و یا حتی در صورت نداشتن شغل، متمایل به کارکردن باشد؛ به طوری که اگر شغل مناسبی برای او پیدا شود مشغول به کار می‌شود. نرخ مشارکت، نسبت جمعیت فعال (جمع شاغلین و بیکاران) از کل جمعیت در سن کار است. این نسبت نشانگر درصدی از افراد در سن کار است که یا شاغل‌اند و یا به دنبال کار می‌گردند.

photo_2023-07-11_12-09-50

جمعیت زنان شاغل؛ کمتر از یک پنجم مردان

بررسی‌ها نشان می دهد که جمعیت زنان شاغل حتی به حدود یک پنجم جمعیت مردان شاغل در بهار سال 1402 نیز نمی‌رسد. به عبارت دیگر، جمعیت مردان شاغل در بهار امسال معادل 20 میلیون نفر بوده اما این رقم برای زنان کمتر از 4 میلیون نفر است. در واقع، از 32 میلیون مردی که در سن اشتغال قرار دارند، 20 میلیون نفر از آن ها که معادل 63.7 درصد است مشغول به کاراند در حالی که از 31 میلیون زن 15 ساله و بالاتر، تنها 3 میلیون و 200 هزار نفر از آن ها که جمعیتی 12 درصدی را تشکیل می‌دهد، شاغل‌اند.

تغییرات نرخ بیکاری نیز در میان مردان وضعیت بهتری از نرخ بیکاری زنان دارد. به طوری که نرخ بیکاری مردان در بهار سال گذشته و بهار امسال زیر 10 درصد بوده اما نرخ بیکاری زنان در این بازه زمانی بالاتر از 14 درصد بوده است. به عبارت دیگر، نرخ بیکاری مردان از 7.8 درصد در بهار سال 1401 به 6.8 درصد در بهار سال 1402 رسیده است. در حالی که نرخ بیکاری زنان از 16.1 درصد در بهار سال گذشته تا رقم 14.8 درصد در بهار امسال کاهش یافته است.

بنابراین، با این که نرخ بیکاری زنان در بهار سال 1402 بیشتر از نرخ بیکاری مردان کاهش یافته است، اما همچنان زنان نرخ بیکاری بالاتری را نسبت به مردان تجربه می کنند.

سهم چهار میلیونی زنان از مشارکت بیست‌وپنج میلیونی

نرخ مشارکت درصدی از جمعیت در سن کار را نشان می‌دهد که بیکار یا شاغل‌اند. نرخ مشارکت کشور در بهار سال 1402 معادل 41.2 درصد است. به عبارت دیگر، 41.2 درصد از جمعیت در سن کار یا شاغل‌اند و یا دنبال کار می‌گردند. بررسی‌ها نشان می دهد که نرخ مشارکت مردان از 68 درصد در بهار سال گذشته به 68.3 درصد در بهار امسال رسیده است. به عبارت دیگر، 68.3 درصد از مردان در سن کار در بهار سال 1402 شاغل بوده و یا در پی یافتن شغل بوده‌اند. در واقع، از 32 میلیون مرد در سن اشتغال، حدود 22 میلیون آن‌ها یا شغل دارند و یا بیکاران در جستجوی شغل‌ هستند..

این در حالی است که آمارها حاکی از مشارکت 14.1 درصدی زنان در بهار سال 1402 است. این نرخ در بهار سال گذشته معادل 13.8 درصد بوده است. به عبارت دیگر، از میان حدود 31 میلیون زن در سن اشتغال، تنها 4 میلیون و 500 هزار زن شاغل یا در جستجوی کار هستند. به بیان دیگر، تنها 14.1 درصد از زنان در سن اشتغال در بازار کار (اشتغال و بیکاری) مشارکت دارند و باقی آن‌ها نه تنها شاغل نیستند بلکه دنبال کار نیز نمی‌گردند.

photo_2023-07-11_12-09-56