درباره ماینینگ چه می‌دانید؟ اکثر افراد، شناخت کمی از این صنعت دارند. روشی برای استخراج رمزارزها، با استفاده از دستگاه‌های ماینر مختلف؛ یا شاید هم در مورد تعمیر ماینر تا حدودی اطلاعات داشته باشید. اگر این، همه آن چیزی است، که درباره صنعت ماینینگ می‌دانید، چند دقیقه برای مطالعه مقاله پیش‌روی، وقت بگذارید. در این مقاله، به گزارش سالانه ای اخیرا منتشر شده و برای اولین بار یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین گزارش‌های صنعت ماینینگ کشور، توسط مجموعه هشبان گردآوری شده است را نیز مورد‌بررسی قرار داده‌ایم. لطفاً تا پایان همراه ما بمانید.

همه چیز درباره ماینینگ؛ کار با ماینرها

در چند سال اخیر، مفهوم ماینینگ (Mining) نیز همراه با مفاهیمی مثل بیت کوین، کریپتو، بلاک چین و ... مورد‌توجه مردم در سراسر جهان، قرار‌گرفته‌ است. بسیاری از افراد، از سودآوری ماینینگ یا استخراج رمزارزها گفتند و ماینینگ به‌عنوان یک منبع درآمد به جامعه معرفی شد. به‌طور‌کلی، مفهوم ماینینگ ارز دیجیتال، به فرایند تولید کوین جدید گفته می‌شود. در این فرایند، که به‌وسیله دستگاه‌های هوشمند، از قبیل موبایل و کامیپوتر انجام می‌شود، تمامی تراکنش‌های رمزارزها، تأیید و ثبت می‌شوند و جوایزی برای ماین‌کننده‌ها در نظر گرفته می‌شود.

ماینینگ، موجودی در گردش ارزهای رمزنگاری‌شده را افزایش می‌دهد و البته این کار، بدون حساب و کتاب نیست و از فرمول‌های خاص و پیچیده‌ای پیروی می‌کند. با توجه به محتوای جامع‌ترین گزارش سالیانه صنعت ماینینگ در ایران، نقش و تأثیر این صنعت را در اقتصاد ایران و چشم‌انداز آن در آینده، بررسی می‌کنیم. سپس به مسائلی همچون تعمیرات ماینر می‌پردازیم؛ در خصوص تعمیر ماینر به اندازه خرید و فروش این دستگاه‌ها و به‌طور‌کلی فرایند ماین کردن توسط اشخاص مختلف، صحبت‌نشده است. شاید فکر کنید تخصص ایرانیان در این زمینه، کمتر باشد. با ما همراه باشید و جزئیات بیشتری از صنعت ماینینگ در ایران به‌دست بیاورید.

صنعت ماینینگ در ایران

استخراج رمز ارزها، به‌ویژه استخراج بیت کوین، در ایران نیز همچون سراسر جهان مورد‌توجه قرار گرفت. این روند در بین سال‌های 2020 تا 2022 همچنان پایدار بود و منبع درآمد قابل‌ملاحظه‌ای را برای فعالین این عرصه به‌وجود آورد. با اندکی دانش اقتصادی، اهمیت و نقش این فناوری در رشد اقتصاد دیجیتال و تولید ناخالص ملی، قابل درک است. متأسفانه علاوه بر تحولات جهانی، خصوصاً اقدامات کشور چین، در کاهش قیمت بیت کوین و خاموشی ماینرها، سیاست‌های غلط دولت ایران و خاموشی ماینرها در تابستان و حتی زمستان، رونق این بازار را از بین بردند.

دولت، کمبود منابع انرژی یعنی برق و گاز را، دلیل موجهی برای تعطیل کردن مزارع قانونی ارز دیجیتال برشمرد. این موضوع، ضربه جدی به فعالان این عرصه وارد کرد و در چشم‌اندازی دورتر، به اقتصاد بهبود‌یافته‌‌ای، که در آینده به وجود می‌آمد، ضربه زد. اینکه کار به‌دستان حکومت، از نقش قابل‌ملاحظه فناوری ماینینگ و تولید بیت کوین در کمک به اقتصاد فلج شده، مطلع هستند یا خیر، برای بیشتر مردم محسوس نیست. بااین‌حال، امیدواریم مردم عزیزمان از بحران‌های اقتصادی و فشار اجتماعی این اوضاع نابسامان، رهایی یابند و زیرساخت‌های فن‌آوری، در جهت استقبال از تکنولوژی‌های جدید، به‌خصوص صنعت IT تعدیل یابد.

اکنون اندکی در‌مورد موضوع کمتر مطرح‌شده حوزه ماینینگ، یعنی تعمیر ماینر و تعمیرات تخصصی سخت‌افزارهای مورد‌استفاده در این صنعت، صحبت می‌کنیم. مجموعه هشبان بزرگترین مرکز تخصصی تعمیرات ماینر در ایران هست که برای اولین بار اقدام به گردآوری مطالبی از وضعیت این صنعت در ایران و بررسی چالش ها، مشکلات و تاثیرات این صنعت در اقتصاد کشور و پاسخ به تقاضای خرد ارزی میتواند داشته باشد پرداخت است. شما میتوانید این گزارش را از وبسایت هشبان دریافت کنید.

هشبان بزرگترین مرکز تخصصی تعمیرات ماینر در ایران

تعمیر ماینر

به‌طور‌کلی، تعمیر دستگاه‌های دیجیتالی به‌خصوص دستگاه‌ها و سخت‌افزارهای جدیدی همچون ماینر، به تخصص و مهارت زیادی نیاز دارد. عیب‌یابی ماینرها، مستلزم شناخت قطعات این دستگاه، از قبیل هشبرد، پاور، برد و ... است. همچنین تکنیسن‌های این حوزه، همواره باید دانش خود را در زمینه تعمیر ماینر و تعمیر قطعات مختلف آن، به‌روز‌رسانی نمایند. تعمیر ماینر کاری دشوار و حساس است. اغلب به دلیل نوسانات برق، در بخش‌های مختلف دستگاه‌های ماینر، مشکلات جدی ایجاد می‌شود. بر همین اساس، دستگاه ماینر شما ممکن است، به تعمیر هشبرد، تعمیر پاور و تعمیر کنترل برد نیاز داشته باشد.

تعمیر هشبرد ماینر

تمامی ماینرها از قطعاتی به نام هشبرد برخوردار هستند. این قطعات وظیفه انجام پردازش‌های سنگین، توسط پردازنده‌ها را بر‌عهده‌ دارند. از‌این‌روی، بیشتر سهم استهلاک ماینرها، به این بخش اختصاص دارد. ضمن اینکه هشبرد، گران‌ترین قطعه در ماینرها به‌ شمار می‌رود، می‌توان گفت بیشترین مراجعه برای تعمیر ماینر، مربوط به تعمیر هشبرد است. برای تشخیص خرابی هشبرد، باید به میزان تراهشی که توسط کارخانه برای این قطعه در نظر گرفته‌شده، توجه کنید. درصورتی‌که، مقدار کارایی دستگاه از مقدار تعیین‌شده، کمتر است، باید به تکنسین‌های تعمیر ماینر مراجعه کنید.

تعمیر کنترل برد ماینر

یکی دیگر از قطعات مهم ماینر، کنترل برد آن است. وظیفه این قطعه، هدایت کل سیستم و ایجاد هماهنگی بین هشبردها است. کنترل برد ماینر را می‌توان، مغز یا قلب این دستگاه به‌ شمار آورد. زمانی که کنترل برد ماینر خراب می‌شود، عملاً نمی‌توان از دستگاه بهره‌برداری کرد. خوشبختانه تکنسین‌های حرفه‌ای تعمیرات ماینر، در خصوص تعمیر کنترل برد نیز، مهارت دارند و می‌توانند با کمترین هزینه، دستگاه را مانند روز اول تعمیر کنند.

تعمیر پاور ماینر

هر دستگاه ماینر، از سه قطعه اصلی برخوردار است و پاور یکی از این قطعات مهم و حساس آن است. احتمال اینکه دستگاه شما به تعمیر پاور نیاز پیدا کند، کاملاً عادی است. شایع‌ترین علل خرابی پاور ماینر، مربوط به نوسانات برق است. البته دلایل دیگری نیز، برای خرابی پاور ماینر مطرح است، که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • نوسانات برق

  • حرارت یا دمای مالا

  • گرد و غبار به همراه رطوبت

کلام پایانی

استخراج ارز دیجیتال به عنوان یک صنعت مستقل میتواند مزایای بالایی برای رفع محدودیت ها و الخصوص پاسخ به نیاز خرد ارزی و کمک در تنظیم بازار کشور داشته باشد. برای اولین بار گزارش صنعت ماینینگ کشور با همت مجموعه هشبان در اسفند ماه 1401 منتشر شد. در این گزارش که برای اولین بار به دست بزرگترین مرکز تعمیرات، پشتیبانی و نگهداری تجهیزات استخراج ارز دیجیتال کشور نوشته شده، از مشکلات، چالش ها و آینده ای که این صنعت میتواند در اقتصاد کشور داشته باشد صحبت شده است. همچنین در این گزارش به بررسی تجهیزات تاسیس و راه اندازی فارم های استخراج و بررسی فنی و تخصصی هر یک از این دستگاه ها به صورت تخصصی پرداخته شده است.