به گزارش اکوایران، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران می‌گوید، از ۱۰ روز گذشته تا کنون میزان مصرف بخش خانگی و تجاری ۱.۵ برابر افزایش یافته است.

محمدرضا جولایی گفته است:« این میزان کسری باید از جای دیگری جبران شود چراکه تولید دیگری وجود ندارد؛ لذا باید با اعمال محدودیت راهی برای تامین سوخت کشور لحاظ کرد.»

در حال حاضر بخشی از این کمبود از طریق «مدیریت تامین گاز صنعت سیمان» جبران می‌شود و بر اساس گفته او، سوخت دوم که مازوت است به این بخش تحویل داده‌ شده تا تولید متوقف نشود و همچنین بخشی دیگر از طریق «مدیریت میزان مصرف گاز نیروگاه‌ها» کنترل می‌شود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است: «اگر بازهم نیاز شود، مقداری را از طریق ذخیره خطوط لوله تامین می‌کنیم و در صورت نیاز بیشتر، باید روی مصارف واحدهای صنعتی مدیریت داشته باشیم.»

کدام صنایع در اولویت محدود شدن هستند؟

جولایی می‌گوید، درحال حاضر اعمال محدودیت برای صنایع فولاد و پتروشیمی در اولویت است و به غیر از این دو مواردی نیز وجود دارد که پس از هماهنگی با وزارت صمت اگر لازم باشد اعمال خواهد شد،.

طبق گفته او، میزان اعمال محدودیت بستگی به افزایش مصرف خانگی و تجاری دارد و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از این است که طی یک هفته آینده «هوا سردتر شود» در قبال این سرد شدن اگر مصرف افزایشی باشد «شروع محدودیت‌ها» استارت می‌خورد.

دوسوم سوخت نیروگاه‌ها گاز است

بر اساس این گزارش، آخرین وضعیت تخصیص سوخت به نیروگاه‌های کشور نشان می‌دهد، دو سوم نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز و یک سوم از طریق سوخت مایع تامین می‌شود. باتوجه به ذخایر فعلی کشور، میزان سوخت مایع برای نیروگاه‌ها تحت کنترل است.

طبق احتمال مدیر دیسپچینگ ملی گاز ایران، ممکن است مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها افزایش یابد.

وی مصرف خانگی گاز را حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرده و گفته است، «بیش از ۵۰ درصد» به بخش خانگی و تجاری اختصاص می‌یابد و اگر میزان مصرف از این رقم فراتر رود «محدودیت» اعمال می‌شود.

میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را چه کسی تعیین می‌کند؟

میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها را شرکت گاز تعیین نمی‌کند و وزارت نیرو بر حسب نیاز خود به برق می‌تواند یا از نیروگاه‌های دیگر برای جبران کاهش گاز استفاده کند  یا اینکه «گازوئیل و مازوت» را به‌عنوان سوخت نیروگاه در نظر بگیرد.

بر اساس گفته جولایی، شرکت ملی گاز تاکیدی ندارد که حتما نیروگاه ها از مازوت استفاده کنند. وی در پایان این گزارش گفته است: «وزارت نیرو باید حسب نیاز خود تصمیم بگیرد، ما فقط محدودیت گاز اعمال می‌کنیم و هیچ محدودیتی در شرایط فعلی برای تخصیص گازوییل وجود ندارد. برای مازوت هم ما نگرانی نداریم خودشان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند از مازوت استفاده کنند و یا خیر، ممکن است وزارت نیرو به سوخت دیگری به جز  گاز که وزارت نفت اختصاص می‌دهد نیاز نداشته باشد و نیروگاه را تعطیل کند اگر لازم داشته باشد نیز باید از فراورده مصرف کند».