به گزارش اکوایران، رهبران آذربایجان و ترکیه در مذاکرات خود طرح کریدور زمینی از طریق ارمنستان را بررسی کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان روز دوشنبه میزبان مذاکراتی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود بود که در آن به چشم انداز ایجاد یک کریدور زمینی بین دو کشور از طریق ارمنستان اشاره کرد. ایده‌ای که ایروان به شدت با آن مخالف است.

اردوغان روز دوشنبه پا به منطقه خودمختار نخجوان آذربایجان گذاشت، نواری از قلمرو بین ارمنستان، ایران و ترکیه که آنکارا و باکو می‌خواهند با ایجاد یک کریدور زمینی که از جنوب ارمنستان می‌گذرد، آن را به آذربایجان مرتبط کنند.

علی‌اف در سال 2021 تهدید کرد که چنین کریدوری را ایجاد خواهد کرد - که یک پل زمینی پیوسته بین متحدان نزدیک ترکیه و آذربایجان ایجاد می کند و ارمنستان را از مرز زمینی با ایران محروم می کند - «خواه ارمنستان بخواهد یا نه».

انتخاب نمادین این مکان برای مذاکرات روز دوشنبه، کمتر از یک هفته پس از حمله نیروهای آذربایجان به قره باغ برای بازپس گیری کنترل این منطقه، احتمالا مقامات ارمنستان را که در گذشته ایجاد چنین کریدور زمینی را رد کرده‌اند، نگران می‌کند. 

رئیس جمهور علی اف در یک کنفرانس خبری مشترک که در آن هیچ سوالی از او پرسیده نشد، اظهار تاسف کرد که مقامات دوره شوروی بخشی از آنچه به گفته او باید قلمرو متعلق به جمهوری شوروی آذربایجان را به عنوان سرزمین متعلق به جمهوری شوروی ارمنستان می دانستند.

علی اف شکایت کرد: «به این ترتیب، ارتباط زمینی بین سرزمین اصلی آذربایجان و نخجوان قطع شد».

یک کانال تلگرامی بانفوذ مرتبط با ارامنه قره باغ به نام «جمهوری آرتساخ» سخنان علی‌اف را شوم توصیف کرد.  این کانال نوشت: هدف جدید آذربایجان و ترکیه سیونیک است (استانی در جنوب ارمنستان که چنین کریدوری از آن عبور می کند).

اردوغان و علی اف قرار است از یک تاسیسات نظامی در نخجوان بازدید و در مراسم افتتاح خط لوله گاز جدیدی شرکت کنند.

اردوغان سه‌شنبه هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل، روزی که آذربایجان عملیات نظامی خود را برای بازپس‌گیری مجدد قره‌باغ آغاز کرد، گفت که «فرصتی تاریخی برای ایجاد صلح» در منطقه قفقاز جنوبی به وجود آمده است. اردوغان گفت: «(اما) ارمنستان از این شانس تاریخی بهترین استفاده را نمی‌کند».

او گفته ما انتظار داریم هر چه زودتر توافقنامه صلح جامع بین دو کشور (آذربایجان و ارمنستان) امضا شود و وعده‌ها به‌ویژه در مورد افتتاح کریدور زنگزور به سرعت محقق شود. این سخنان اشاره‌ای است به مفاد توافق آتش‌بس سال 2020 با میانجیگری روسیه که به جنگ 44 روزه بین آذربایجان و ارمنستان پایان داد و بر رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل‌ونقل بین آذربایجان غربی و نخجوان تاکید دارد.