به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قرار است روز دوشنبه با متحد خود، الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، دیدار کند، در حالی که هزاران ارمنی پس از شکست آذربایجان بر جنگجویان منطقه جدا شده قره‌باغ در هفته گذشته از این منطقه گریختند.

بنا بر گزارش رویترز، دفتر رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که اردوغان برای گفتگو با علی‌اف در مورد وضعیت منطقه قره باغ، یک سفر یک روزه به منطقه خودمختار نخجوان آذربایجان - نواری از خاک آذربایجان در میان ارمنستان، ایران و ترکیه - خواهد داشت.

ارمنی‌های قره‌باغ، منطقه‌ای که از نظر بین‌المللی بخشی از آذربایجان محسوب می‌شود اما اخیرا از کنترل این کشور خارج بوده است هفته گذشته پس از حملات 24 ساعت حمله ارتش آذربایجان مجبور به آتش‌بس شدند.

روز یکشنبه رهبر منطقه قره‌باغ به رویترز گفت که 120 هزار ارمنی ساکن این منطقه به دلیل ترس از پاک‌سازی قومی نمی‌خواهند به عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند و در حال ترک منطقه هستند.

دولت ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد تا ساعت 5 صبح روز دوشنبه، بیش از 2900 نفر از قره‌باغ وارد ارمنستان شده اند.

خبرگزاری ریا روسیه بامداد روز دوشنبه به بیانیه دولت ارمنستان اشاره کرد که گفته بود تا نیمه شب (2000 GMT) بیش از 1500 نفر از قره‌باغ وارد ارمنستان شده‌اند.

به گزارش خبرنگار رویترز در پایتخت قره‌باغ که ارمنی‌ها به آن استپانکرت و آذربایجان به آن خانکندی می‌گویند، کسانی که سوخت داشتند از کریدور لاچین به سمت مرز با ارمنستان حرکت کردند.

تصاویر رویترز ده‌ها خودرو را نشان می‌دهد که از پایتخت به سمت پیچ‌های کوهستانی حرکت می‌کنند.

ارمنستان و آذربایجان در 30 سال گذشته در دو جنگ برای این منطقه با هم جنگیده‌اند. و در سال 2020 آذربایجان موفق شد بخش هایی از قلمرو خود را در داخل و اطراف قره باغ کوهستانی در یک درگیری شش هفته‌ای پس بگیرد.

اردوغان که از آذری‌ها با تسلیحات در جنگ 2020 حمایت کرد، هفته گذشته گفت از اهداف آخرین عملیات نظامی آذربایجان حمایت می‌کند اما هیچ نقشی در آن نداشته است.

ارمنستان می‌گوید در حملات هفته گذشته بیش از 200 نفر کشته و 400 نفر مجروح شدند. حملاتی که ایالات متحده و دیگر متحدان ارمنستان آن را محکوم کرده‌اند.

وزارت دفاع آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد که تجهیزات نظامی بیشتری از جمله راکت، گلوله‌های توپخانه، مین و مهمات را از جدایی طلبان ارمنستان مصادره کرده است.

ارامنه قره‌باغ وعده آذربایجان مبنی بر تضمین حقوق خود را نمی‌پذیرند. ارمنستان خواستار استقرار فوری یک هیئت سازمان ملل برای نظارت بر حقوق بشر و امنیت در منطقه شد.

دیوید بابایان، مشاور ساموئل شهرامانیان، رئیس جمهوری خودخوانده آرتساخ، به رویترز گفت: «نود و نه درصد از مردم ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی خود را ترک کنند.»