به گزارش اکوایران، رهبری ارمنیان منطقه سابقا خودمختار قره‌باغ روز یکشنبه به رویترز گفت: «120000 ارمنی ساکن قره باغ به دلیل اینکه نمی‌خواهند به عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند و از پاکسازی قومی هراس دارند عازم ارمنستان خواهند شد.»

نخست وزیر ارمنستان نیز گفت که ارامنه قره‌باغ احتمالاً منطقه را ترک خواهند کرد و ارمنستان آماده است تا پس از شکست هفته گذشته از آذربایجان در درگیری که به زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد، آنها را بپذیرد.

ارامنه قره باغ، سرزمینی که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده، اما قبلاً خارج از کنترل باکو بود، پس از یک عملیات نظامی برق آسا 24 ساعته توسط ارتش آذربایجان، در 20 سپتامبر مجبور به اعلام آتش‌بس شدند.

آذربایجان می‌گوید که حقوق آن‌ها را تضمین می‌کند و منطقه را یکپارچه می‌کند، اما ارمنی‌ها می‌گویند از سرکوب می‌ترسند.

دیوید بابایان، مشاور سامول شهرامانیان، رئیس‌جمهوری خودخوانده آرتساخ، به رویترز گفت: «مردم ما نمی‌خواهند به عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند. نود و نه درصد ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی ما را ترک کنند». او گفت: «سرنوشت مردم فقیر ما به عنوان مایه ننگ و رسوایی برای مردم ارمنی و برای کل جهان متمدن در تاریخ ثبت خواهد شد. کسانی که مسئول سرنوشت ما هستند، روزی باید به خاطر گناهان خود در برابر خدا پاسخگو باشند.»

رهبران ارمنی قره‌باغ در بیانیه‌ای اعلام کردند که تمامی کسانی که در اثر عملیات نظامی آذربایجان بی‌خانمان شده‌اند و می‌خواهند آنجا را ترک کنند توسط نیروهای حافظ صلح روسی به ارمنستان اسکورت خواهند شد.

بابائیان گفت که مشخص نیست چه زمانی جمعیت از کریدور لاچین که این سرزمین را به ارمنستان متصل می‌کند، جابه‌جا ‌شوند.

پاشینیان خطاب به ملت گفت که مقداری کمک‌های بشردوستانه رسیده است اما ارامنه قره‌باغ همچنان با «خطر پاکسازی قومی» روبرو هستند. او گفت: «اگر شرایط واقعی زندگی برای ارامنه قره‌باغ در خانه‌هایشان ایجاد نشود و سازوکارهای موثر محافظت در برابر پاک‌سازی قومی به وجود نیاید، این احتمال افزایش می‌یابد که ارامنه قره باغ تبعید از سرزمین خود را تنها راه نجات ببینند.» پاشینیان گفت: «ارمنستان با محبت از برادران و خواهران ما از قره‌باغ استقبال خواهد کرد.»