به گزارش اکوایران، در شرایطی که هزاران نفر از ساکنان ارمنی قره‌باغ در حال ترک این منطقه هستند، رئیس‌جمهور ترکیه با سفر به آذربایجان با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، در پی عملیات نظامی موفقیت‌آمیز جمهوری آذربایجان برای کنترل منطقه جدایی‌طلب قره‌باغ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به نشانه همبستگی با باکو از منطقه خودمختار نخجوان آذربایجان بازدید کرده و به دیدار الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان رفت.

به گفته دفتر رئیس جمهور ترکیه، اردوغان روز دوشنبه در سفری یک روزه به منطقه خودمختار نخجوان آذربایجان برای گفتگو در مورد وضعیت قره باغ به این کشور سفر کرده است.

اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با هم‌تای آذربایجانی خود  گفت که پیروزی موفقیت‌آمیز آذربایجان در قره‌باغ مایه غرور است. اردوغان گفت: «ارتش آذربایجان بار دیگر عدالت و فداکاری ملت ترک را به جهانیان نشان داد... مایه مباهات است که این عملیات در مدت زمان کوتاهی با حداکثر حساسیت نسبت به حقوق غیرنظامیان با موفقیت به پایان رسید». او افزود: «من از صمیم قلب به ارتش پیروز آذربایجان به خاطر موفقیت تاریخی و نگرش انسان‌دوستانه آن نسبت به غیرنظامیان تبریک می گویم».

. اردوغان هم‌چنین گفت: «با این پیروزی اخیر در قره‌باغ چشم اندازهای جدیدی برای عادی‌سازی جهانی در منطقه باز می‌شود... از ارمنستان انتظار داریم که دست صلحی که به سمتش دراز شده را بفشارد و از این پس گام‌های صادقانه بردارد». 

دولت اردوغان در سال 2020 زمانی که نیروهای این کشور کنترل بخش‌های وسیعی از قره‌باغ را از کنترل جدایی‌‌طلبان ارمنی خارج کردند، از آذربایجان حمایت نظامی کرد.

در همین شرایط، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که روسیه انتظار دارد دیدارهای رهبر آذربایجان و هم‌تایان خارجی از جمله اردوغان به تضمین امنیت و عادی‌شدن وضعیت در قره‌باغ کمک کند. پسکوف گفت که روسیه از همه تلاش‌ها برای کمک به حل مسئله قره‌باغ استقبال می‌کند.

همچنین روز دوشنبه، یک روز پس از شروع خروج گسترده سکنان ارمنی قره‌باغ از این منطقه پس از شکست از آذربایجان، مقامات ارشد دولت بایدن وارد ارمنستان شدند. سفر سامانتا پاور، رئیس آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده و یوری کیم، معاون سرپرست وزارت امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، اولین سفر مقامات ارشد ایالات متحده به ارمنستان از زمانی است که ارامنه قره باغ هفته گذشته مجبور به پذیرش آتش‌بس شدند. این آژانس در اطلاعیه درباره این سفر اعلام کرد: «ایالات متحده عمیقاً نگران گزارش‌های مربوط به شرایط بشردوستانه در قره‌باغ کوهستانی است و خواستار دسترسی بدون مانع برای سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی و ترافیک تجاری است».