به گزارش اکوایران ، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در پنجمین روز هفته جاری حکایت از اخبار منفی برجامی دارد .

 اخبار منفی برجامی در بازار دلار

کارین جین پیر، سخنگوی کاخ‌سفید گفت اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم. هنوز اختلاف هایی با ایران وجود دارد و بایدن هرگز توافقی را که در راستای منافع آمریکا نباشد،‌ با ایران امضا نخواهد کرد. 

از سوی دیگر معاون ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه ترین اظهار نظر خود در باره برجام گفت: پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که توافق را انجام دهیم.ما اعلام کرده‌ایم که شکاف‌ها و اختلافات باقی مانده است؛ از پاسخ ایران واضح است که این شکاف‌ها و اختلافات همچنان باقی است.

 دیروز  هم برخی خبرگزاری ها به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی عنوان کردند که به دلیل پاسخ منفی ایران، توافق هسته‌ای تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا وجود نخواهد داشت.

 تایمز اسرائیل  مدعی شده  واشنگتن به تل آویو اطلاع داده که توافق احیای برجام در آینده نزدیک امضا نخواهد شد و این توافق از روی میز برداشته شده است. 

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در باره برجام گفت :  نمی‌توان گفت که در نزدیکی لبه پرتگاه هستیم اما گزینه‌های دیگر در قبال ایران را بررسی می‌کنیم.

خبر آزاد سازی  پول های بلوکه شده 

امروز سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت : نسخه نهایی توافق احتمالی قطعا منتشر خواهد شد و بخشی از پول های بلوکه شده برگشته و تعامل ما با دنیا در بحث فروش نفت افزایش یافته، با این حال بدهی هایی نیز داریم که باید پرداخت کنیم.

البته عده ای از معامله گران معتقد بودند که هر زمانی که نرخ دلار آرایش صعودی به خود می گیرد نهاد بازار ساز با برجسته کردن اخبار آزاد سازی پول های بلوکه شده به دنبال کنترل نرخ ارز در تهران است. 

قیمت دلار رنج شد 

قیمت دلار عصر امروز چهارشنبه 16شهریور ماه در مقایسه با روز گذشته تقریبا رنج بود. هر برگ اسکناس  آمریکایی در بازار امروز بین 30 هزار تا 30 هزار و 100 تومان مبادله شد . 

 قیمت دلار در بازارهای همسایه 

در هرات و سلیمانیه هم امروز نرخ دلار عقب نشینی کرد. سرعت کاهش قیمت دلار در هرات بیشتر از تهران بود . نرخ دلار در بازار یاد شده امروز  کانال 30 هزار تومان را از دست داد و با  29 هزار و 830 تومان معامله شد.

این قیمت نسبت  به عصر دیروز تقریبا 210 تومان کاهش را نشان می دهد. در سلیمانیه هم نرخ دلار امروز تقریبا 100 تومان کاهش را ثبت کرد و برروی 30 هزار و 250 تومان قرار گرفت. 

درهم ثابت ماند 

قیمت درهم در بازار امروز نسبت به روز قبل تقریبا ثابت بود  و در محدوده 8 هزار و 300 تومان معامله شد. عده ای از معامله گران معتقد بودند که درهم به بازار تزریق شده بود . 

قیمت سکه و طلا در بازار امروز 

قیمت اونس طلا عصر امروز رشد محدودی را ثبت کرد  اونس طلا امروز نزدیک به 2 دلار بالا رفت  و بر روی 1705 دلار ایستاد . 

قیمت طلا 18 عیار امروز ارزان شد . فلز گران بهای داخلی امروز 5 هزار تومان پایین تر از روز قبل معامله شد و بر روی 1 میلیون و 272 هزار و 800  تومان قرار گرفت. 

قیمت سکه امامی در بازار امروز نسبت به روز قبل ارزان شد. سکه امروز با 13 میلیون و 857 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل 69 هزار تومان پایین آمده بود . 

به نظر می رسد سکه بازان همچنان به افزایش قیمت دلار خوشبین هستند و به راحتی حاضر به عقب نشینی  از مرز حساس 13 میلیون و 800 هزار تومان نیستند.