به گزارش اکوایران، عیسی زارع‌پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - امروز (پنجشنبه - ۱۸ آبان‌) در حاشیه آیین افتتاح پروژه فیبر نوری FTHH منازل و کسب‌وکارهای ساوه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص زیرساخت‌های انتخابات گفت: براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی برای اولین بار وزارت ارتباطات نیز جزو ستاد اجرایی انتخابات کشور شده است و این وزارتخانه وظیفه تضمین ارتباطات پایدار و با کیفیت را در طول انتخابات برعهده دارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به برگزاری ۲۰ درصد انتخابات امسال به شکل الکترونیک گفت: نقش زیرساخت ارتباطی در انتخابات بسیار مهم است و سازوکار برخورداری از زیرساخت پرسرعت، با کیفیت و امن در طول برگزاری انتخابات دیده شده است.

انتخابات الکترونیکی یکی از بحث‌هایی بود که نمایندگان مجلس دغدغه آن را داشتند و اول خرداد امسال در جلسه علنی مجلس به منظور تسهیل رأی، تسریع شمارش آراء و افزایش مشارکت رأی دهندگان، وزارت کشور را موظف به برگزاری انتخابات به صورت کاملاً الکترونیکی در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس کردند.

براساس مصوبه مجلس در این باره وزارت کشور موظف شد در صورت موافقت شورای نگهبان در اولین انتخابات پس از تصویب این قانون با درنظر گرفتن سهولت رای دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رأی‌دهندگان، فرآیند رای‌ دادن و شمارش آرا را در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی مجلس، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند.

سوم مرداد سال جاری بود که شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس را تائید کرد، مصوبه‌ای که بحث الکترونیکی شدن انتخابات مجلس هم در آن وجود داشت.

با تائید شورای نگهبان مصوبه اصلاح قانون انتخابات، به قانون تبدیل شده و براساس این قانون هم وزارت کشور موظف است که انتخابات مجلس را در حداقل یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی، به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار کند. البته براساس آنچه در قانون آمده در صورت آمادگی وزارت کشور، شورای نگهبان نیاز است برگزاری انتخابات الکترونیک را تایید کند.

محسن اسلامی - سخنگوی ستاد انتخابات کشور - نیز در این رابطه گفته بود که برای برگزاری انتخابات الکترونیک وزارت کشور اعلام آمادگی می‌کند، اما شورای نگهبان باید حتما آن را تایید کند.

حالا باید دید با وجود مزایای انتخابات الکترونیکی همچون صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش هزینه‌ها نسبت به انتخابات گذشته؛ در انتخابات پیش‌رو، تدبیری برای ضریب امنیتی دستگاه‌های رأی گیری و جلوگیری از دستکاری انتخابات از سوی هکرها اندیشیده می‌شود؟