به گزارش اکوایران، پس از ماه‌ها تلاش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، به نظر می‌رسد در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر به نهایی شدن توافق نزدیک شده‌ایم. بنا بر آخرین شنیده‌ها قرار است واشنگتن امشب موضع خود را در قبال پاسخ ایران به پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا برای احیای برجام اعلام کند. براساس گزارش واشنگتن‌پست، پس از ارسال پاسخ ایالات متحده، به احتمال زیاد به دور دیگری از مذاکرات در وین اتریش برای نهایی کردن جزئیات توافق احتمالی نیاز خواهد بود.

در این شرایط، اسرائیل به عنوان اصلی‌ترین مخالف توافق، هم‌چنان به تلاش در این زمینه پرداخته است. بن کاسپیت، تحلیل گر المانیتور، با انتشرا یادداشتی با عنوان «اسرائیل از مخالفت‌هایش با توافق هسته‌ای جدید ایران دست می‌کشد» با گفت‌وگ و با چند تن از مقامات امنیتی و دیپلماتیک اسرائیل تائید کرده که با شرایط فعلی اسراییل خود را برای شکست در مبارزات طولانی‌مدت علیه توافق هسته‌ای آماده می‌کند.

حس تشویش در تل‌آویو

احساس تشویش بر مقامات بلندپایه امنیتی اسرائیل حاکم شده است. ارزیابی‌های دو هفته گذشته به این نتیجه اجتناب‌ناپذیر منجر شده که قدرت‌های جهانی توافقنامه‌ای را با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش امضا خواهند کرد. اختلاف‌نظر بین دیدگاه‌ بدبینانه‌تر موساد و رویکرد ملایم‌تر سازمان اطلاعات‌نظامی اسرائیل کاملاً از بین رفته است.

lapid august 22

یک منبع امنیتی ارشد این هفته به المانیتور گفت که این توافق دیر یا زود امضا خواهد شد زیرا هم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و مقامات ارشد ایران خواهان آن هستند. به عقیده او: «در حال حاضر بایدن بیش‌تر به آن تمایل دارد و غرب به تدریج تقریباً در همه بندها به خواسته‌های ایران گردن نهاده و هر دو طرف آماده امضا هستند. ایرانی‌ها می‌دانند که بیش‌تر از آن‌چه تاکنون دریافت کرده‌اند، دریافت نخواهند کرد و بایدن هم می‌خواهد تا پیش از انتخابات میان دوره‌ای کنگره توافق را امضا کند».

مسئله وجودی برای اسرائیل

این منبع خاطرنشان کرد که: «توافقی که قرار است امضا شود، برای اسرائیل چیزی جز یک فاجعه نیست. این یک پیروزی قاطع برای ایران است که در سال‌های آینده به میلیاردها دلار و تا سال 2030 به یک تریلیون دلار دست پیدا خواهد کرد. اسرائیل باید نسبت به آن هشدار دهد زیرا هیچ کس دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد.  همه این‌ها به تحریک بزرگ‌ترین متحد اسرائیل [آمریکا] رخ می دهد و ما باید با آن مقابله کنیم«.

اسرائیل اصرار دارد که به این توافق پایبند نخواهد بود. این منبع ارشد امنیتی افزود: «ما به استفاده از تمام راه‌ها و ابزارهایی که در اختیار داریم برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران، بدون در نظر گرفتن این یا هر توافق دیگری ادامه خواهیم داد. ما هیچ انتخابی نداریم. ایران هسته‌ای یک مسئله جدی برای غرب است، اما یک مسئله وجودی برای بقای اسرائیل».

یک «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل

به نظر می‌رسد دیدگاه‌های دیوید بارنیا، مدیر موساد، که توافق با ایران را یک «فاجعه راهبردی» می‌داند، بر نظراتی که در ماه‌های اخیر توسط سران اطلاعات نظامی و دیگرانی که معتقد بودند از میان همه گزینه های بدی  حال حاضر احیای برجام گزینه بهتری است، غالب شده است.

aptopix_biden_us_mideast_90076_c0-146-5529-3369_s885x516

آخرین جزئیات توافق اخیر، از جمله کوتاه آمدن احتمالی غرب در برابر تخقیقات [ادعایی] آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد منشا اورانیوم در سه سایت اعلام نشده ایران، حتی خوشبین‌ترین مقامات اسرائیلی نسبت به توافق را به ارزیابی تند موساد متمایل کرده است.

یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی که مذاکرات را زیر نظر دارد و نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «واضح است که بی‌معناست اگر بگوییم پس از امضای توافق به این تحقیقات رسیدگی خواهد شد. وقتی توافق امضا و لازم‌الاجرا شود، هیچ‌کس با تحقیقات آژانس توافق را نقض نخواهد کرد و اسرائیل با آن مخالف است».

اسرائیل اذعان دارد که توافق در شرف وقوع، توانایی شکست هسته‌ای ایران را از برآورد یک ماهه کنونی به حدود شش ماه به تاخیر می اندازد. یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، به المانیتور گفت: «مشکل این است که ما به اولین بند غروب آفتاب در سال 2025 می رسیم، نقطه‌ای که در آن توافق به ایران اجازه می‌دهد تا ظرف دو تا سه ماه به نقطه شکست هسته‌ای برسد. این بدان معناست که غرب برای این‌که ایران را برای دو ماه از گریز هسته‌ای دور کند، میلیاردها دلار به پای تهران می‌ریزد. این یک فاجعه برای ما است. ما باید به تنهایی با همه این‌ها کنار بیاییم».

حرکت متحدان به سمت تهران

مسئله مواضع به همان اندازه جنبه‌های اقتصادی توافق قریب‌الوقوع برای اسرائیل دردناک است. اسرائیل شاهد نشانه‌هایی از نزدیک شدن متحدان منطقه ای‌اش به ایران بوده است.

یک مقام ارشد اطلاعاتی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «ما در حال رصد حرکت متحدانمان به سمت ایران هستیم. کشورهای خلیج‌ فارس سفرای خود را به تهران بازمی‌گردانند. همه در حال آماده شدن برای این پیروزی عظیم ایران تحت حمایت غرب هستند».

آماده برای پذیرش شکست؛ زندگی سخت در انتظار اسرائیل

به نظر می رسد اسراییل خود را برای شکست در یک مبارزات طولانی مدت علیه توافق تسلیم کرده است. این منبع ارشد اطلاعاتی اسرائیل معتقد است اختلاف ماه‌های اخیر بر سر درخواست ایران مبنی بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا، صرفا یک تاکتیک تاخیری بوده است.

AP21239600246947-640x400

به گفته یک منبع دیپلماتیک: «این یک مسئله استراتژیک نبود و واضح بود که طرفین بر این مانع غلبه خواهند کرد و یا آن را نادیده خواهند گرفت. ایرانی‌ها می‌دانند که چگونه منابع مالی خود را هدایت کنند و تحریم‌های مربوی به فهرست تروریسم را دور بزنند. ما بیش‌تر نگران بند غروب 2025 و این واقعیت هستیم که در سال 2030 ایران از توافق به شکل قدرت‌مندی بیرون می‌آید». این منبع ارشد اطلاعاتی خاطرنشان کرد: «در این شرایط زندگی برای اسرائیل سخت خواهد بود».

انتظار می‌رود تهدیدات علنی اسرائیل علیه این توافق به زودی تشدید شود. یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، این هفته، پس از گفتگو با اولاف شولز، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بیانیه‌ای تند صادر کرد و از قدرت‌های جهانی خواست که «بلند شوند و از میز مذاکره دور شوند». ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل هم در واشنگتن حضور دارد و انتظار می‌رود در آن‌جا با واکنشی سرد مواجه شود. بر اساس گزارش‌ها او با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دیدار نخواهد کرد. بارنیا که مواضع تندی علیه ایران داشته، احتمالاً از سایه بیرون می‌آید و دیدگاه‌های خود را علنی و آشکارا اعلام می‌کند. با این همه هیچ یک از این‌ها توافق با ایران را به تأخیر نمی‌اندازد و قدرت‌های جهانی را بیش از حد نگران نمی‌کند.